GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Vägunderhåll måste prioriteras

Säkerhetsriskerna med bristfälligt underhåll av riksvägarna väljer Trafikverket att lösa genom att sänka hastigheterna, men löser det verkligen de riktiga problemen? Alla vet vi att olyckor blir färre med lägre hastigheter och det är ju naturligtvis bra. Frågan är hur länge ska Trafikverket sänka hastigheterna innan de inser att underhållet måste förbättras?
Debatt • Publicerad 21 september 2021
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Vårt vidsträckta land bidrar till att vägen oftast är den enda lösningen för transport och framkomlighet därför måste vägen underhållas och trafiksäkras. Det skriver Sofia Stynsberg (M).
Vårt vidsträckta land bidrar till att vägen oftast är den enda lösningen för transport och framkomlighet därför måste vägen underhållas och trafiksäkras. Det skriver Sofia Stynsberg (M).
Foto: Bertil Ericson / TT

Tunga fordon utgör en stor del av trafiken på vägarna och är beroende av en god välskött infrastruktur. Transportsektorn är självklar och viktiga för att företag och arbete ska fortsätta utvecklas i alla delar av vårt avlånga land. Dessutom blir tunga fordon både fler, tyngre och längre. Det gör att vägens bärighet blir avgörande för framkomlighet och trafiksäkerhet. I Kronobergs län planerar Trafikverket att sänka hastigheten på väg 120 mellan Tingsryd och Emmaboda och även väg 30 mellan Växjö och Lammhult. I värsta fall är det här bara början. Sänkt hastighet leder inte till bättre kvalitet av våra vägar, underhållet måste stärkas.

Vårt vidsträckta land bidrar till att vägen oftast är den enda lösningen för transport och framkomlighet därför måste vägen underhållas och trafiksäkras. Det finns i dag en stor underhållsskuld och den måste arbetas av. Det är en skyldighet som staten har till skattebetalarna som inte bara bor i storstäderna utan runt om i hela landet. Statens stöd till enskilda vägar är av stor betydelse i synnerhet för de som bor på landsbygden och i våra mindre tätorter. Enskilda vägars föreningar på landsbygden drivs med starkt engagemang och utför ett fantastiskt gott arbete. De nödvändiga resurser som behövs måste därför mötas upp av staten och tillstyrkas.

Vi moderater vill se utveckling och fler jobb i hela landet, inte bara i våra större städer utan även i landsbygdskommuner som vi så flitigt representeras av i Kronoberg. Höghastighetsprojektet bör omgående avslutas, för att kunna ökat fokus och rikta resurser till upprustning och underhåll av riks-, landsbygdsvägar och stärka järnvägsnätet.

Sofia Stynsberg (M)

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Smålandsposten och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.