GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Vi är inte nöjda förrän alla som ska gå i skolan, går i skolan

Alltför många elever har en problematisk skolfrånvaro. I juni fick utbildningsnämnden en rapport som visade att anmälningarna om skolfrånvaro har ökat. Anledningen är dels att vi har uppmanat skolorna att alltid rapportera till oss när de har elever som inte kommer till skolan, men det är också antagligen fler elever än tidigare som har kämpigt att ta sig till skolan.
Debatt • Publicerad 24 augusti 2021 • Uppdaterad 24 augusti 2021
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Martina Holmberg/TT

Under förra läsåret så fick nämnden in 290 anmälningar om elever med hög frånvaro, 15 procent eller mer. Detta är mycket problematiskt och helt oacceptabelt. Vi behöver arbeta tillsammans för att få alla elever som ska gå i skolan, att också vilja gå dit.

Pandemin har visat oss det vi redan trodde, fysisk närundervisning är fundamental för de allra flesta eleverna. För vissa elever kan det ha varit positivt att få undervisning hemifrån, men för de allra flesta har tröskeln att plugga blivit ännu högre än vad den tidigare var.

Det här gör vi:

1. Vi arbetar stenhårt redan när vi börjar märka att det är något som inte stämmer. Uppmärksamma lärare och en engagerad elevhälsa gör stor skillnad för många elever redan när man börja se tecken på att eleven inte är lika närvarande som tidigare.

2. Vi arbetar tillsammans med vårdnadshavarna. Familjen som finns runt en elev som har en problematisk frånvaro är helt avgörande. Vi försöker arbeta nära familjen för att underlätta och stötta så mycket som det går.

3. Vi anställer en närvarostrateg. En specifik resurs hos oss ska anställas för att arbeta som en hjälp ut mot skolorna. Det är inte ett enkelt arbete att få tillbaka elever som inte dyker upp i skolan, och vi tror att en specialist på just det kan hjälpa våra skolor i sitt elevnära arbete.

4. Vi arbetar med skolsociala team. Det innebär att socialtjänsten och skolan arbetar tillsammans för att på bästa sätt stötta de elever som har hamnat snett.

5. Barnens bästa gäller. Hos oss i Växjö gäller alltid barnens bästa, vilket innebär att vi arbetar gränsöverskridande för att tillsammans hjälpas åt för att ge barnet de allra bästa möjligheterna att lyckas, där närvaro i skolan är en viktig parameter för framgång.

Socialdemokraterna säger i Smålandsposten att vi gör för lite och att det behövs mer resurser. Jag välkomnar konkreta förslag, inte bara tomma ord om ”mer resurser” och hoppas att vi tillsammans kan samarbeta för att se till att varenda elev som ska gå i skolan, gör det.

Ida Eriksson, ordförande i utbildningsnämnden Växjö kommun

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Smålandsposten och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.