Visst vill vi känna stolthet inför kommande generationer?

Svar till Malin Lauber (S), Maria Garmer (V) och Magnus P. Wåhlin (MP) och deras debattartikel med rubriken Nytt styre för ökad hållbarhet, som publicerades den 16 februari.
Debatt • Publicerad torsdag 14:22
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Nya styret bör säkra bland annat vätgaskorridoren ”Hydrogen Highway” från Europa, till Trelleborg, via Ljungby kommuns vätgastankstation, sen till Norge och Finland, skriver
Nya styret bör säkra bland annat vätgaskorridoren ”Hydrogen Highway” från Europa, till Trelleborg, via Ljungby kommuns vätgastankstation, sen till Norge och Finland, skriverFoto: Pontus Lundahl/TT

De tre debattskribenterna har glädjande beslutat ”att Växjö ska vara Europas grönaste stad på riktigt” och ”målet är att nå hållbarhetsmålen 2030 från Parisavtalet”. I debattartikeln den 16 februari finns sex beslut med vällovliga sociala åtgärder och sju beslut med åtgärder, som syftar till att minska växthusgaserna. Hur kan vi följa upp åtgärderna?

1. Att tillsätta en hållbarhetschef i koncernledningen för att sätta ännu större fokus på frågorna?

Hållbarhetschef måste tillsättas externt. För närvarande saknas politiker som har kunskap och aktivt driver på. Mikael Johansson (M) med regionstyrelse och Växjö kommun avslog mitt medborgarförslag om att utreda vätgastank för elbussar 2019. År 2020 deltog 40 intresserade på min studieresa till Mariestad kommuns vätgastankstation. Ingen inbjuden ledande politiker deltog. Utred nu för alla nya fordon med 0-utsläpp fram till 2030.

2. Att sätta till pengar för att främja näringslivets gröna omställning?

Energimyndigheten utlyste 1.543 miljoner kronor till utbyggnad av ladd- och tankstationer för el och vätgas för tunga fordon, så kallade Elektrifieringspiloter. Dock svarade presidiet i Växjö kommun den 10/8 2021: ”Växjö kommun avstår från yttrande”. Andreas Olsson (C) medverkade till avståendet. Till exempel Jönköpings, Kalmars och Gotlands län beviljades 15 laddstationer och 4 vätgastankstationer, då tunga fordon måste minska utsläpp med 70 procent till 2030. ”Gröna Kronoberg blev en Vit fläck”!

3. Att bygga ut laddinfrastrukturen i hela kommunen?

4. Vätgas måste påbörjas nu?

Nya styret bör säkra bland annat vätgaskorridoren ”Hydrogen Highway” från Europa, till Trelleborg, via Ljungby kommuns vätgastankstation, sen till Norge och Finland.

5. Att effektivisera transporterna för ett minskat klimattryck?

EU kräver att minska utsläppen med 55 procent till 2030. Cirka 8 procent per år. Hur minskar nya styret utsläppen med till exempel 24 procent de närmaste 3 åren? EU gör nu bötessystem för passiva regioner!

6. Att förstärka och utveckla upphandlingen för att nå hållbarhetsmålen?

Den 8/12 2022 tillskrev jag energi- och näringsminister Ebba Bush (KD): ”Samla alla kommunala och regionala investeringar till nationell upphandling, med ambitiösa upphandlingsmål för klimatet, med lönsamhet för aktörerna. Offentligheten måste gå först med stora volymer, så blir priserna lägre för medborgarna”. Inget svar.

7. Att öka produktionen av förnyelsebar energi?

På Smålandspostens debattsida skriver alla politiker både för och emot alla energislag. Nu behöver våra politiker samarbeta kring ”Nya styrets 7 beslut”. Tack Henrik Norrbom, vd, Cramo för insändaren: ”Kronoberg måste bygga för framtiden – särskilt i lågkonjunktur” I en interpellation 2019/20:127 har nämnts ”Enligt vissa bedömare kan vätgasen år 2050 i EU ge en fjärdedel av energin och ge upp emot 5,4 miljoner arbetstillfällen”. Kronoberg och Sverige ligger efter! FN:s skarpa klimatvarning under COP27, 2021: ”Samarbeta eller gå under!”. Det nya styret (S), (V) och (MP) bör stärkas i politiskt gott samarbete, för att också halvera tillståndstiderna för sol- och vindkraft, ökat kraftledningsnät, solceller på alla tak och förbered tillstånd för SMR, små nukleära reaktorer, efter typgodkännande för serietillverkning också i EU.

Visst vill vi känna stolthet inför kommande generationer? Hoppas vi Kronobergare vill samarbeta!

Jan-Erik Davidson, f d Volvohandlare i Kronoberg för personbilar och tunga fordon. F d ordf i Kronobergs Marknadsförening. F d ordf i Företagarna Växjö. Medlem i Företagarna Alvesta

”Hållbarhetschef måste tillsättas externt. För närvarande saknas politiker som har kunskap och aktivt driver på.”
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Smålandsposten och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.