Annons
Nyheter

Spelföretag satsar på poker i mobilen

Spelutvecklingsföretaget Digital Fish Software AB för en ganska anonym tillvaro i Växjö. Sedan ett år tillbaka satsar ägarna på att slå sig fram på en stenhård marknad - spel i mobilerna.
Nyheter • Publicerad 11 mars 2006
Konst och IT. Zoltán Felföldi värvades av Play?nGo från speljätten Digital Illusions. Foto: Lars-Göran Rydqvist
Konst och IT. Zoltán Felföldi värvades av Play?nGo från speljätten Digital Illusions. Foto: Lars-Göran RydqvistFoto: 

Företaget drivs av Johan Törnqvist, vd, och Martin Zettergren, creative director, samt Joakim Eriksson och Jonas Oscarsson. Men det är egentligen bara Martin som ägnar sig helt åt spelen tillsammans med art directorn Zoltán Felföldi som är en av tre anställda.

Under varumärket Play?nGo levererades förra året två spel till distributören Telco games, som sålde dem vidare till operatörer som Ericsson, Nokia, Vodafone och Samsung.

Annons

Målet för Digital Fish är att så många mobilanvändare som möjligt ska ladda ner och köpa just deras spel, av de tusentals som finns att välja på i operatörernas utbud. Den tekniska utmaningen består i att anpassa spelen till så många mobiler som möjligt.

- Det är olika storlekar på displayen, olika mycket minne och olika standarder på Java. Ofta är problemet att identifiera modellerna och få tag i en fysisk telefon. Våra spel stödjer 170 modeller från sju tillverkare, men det finns massor av obskyra tillverkare som vi inte bryr oss om, säger Martin Zettergren.

Tuff bransch

Branschen är oerhört tuff, de stora spelutvecklarna har enorma resurser och försöker också lägga under sig mobilmarknaden. Ändå finns det möjlighet för småföretag att tillverka roliga spel som, om de slår, kan ge en del inkomster. Digital Fish får mellan 50 och 30 procent av operatörens intäkter, vilket förra året inte inbringade mer än fem procent av hela företagets omsättning. Konsultarvoden står för resten.

I år hoppas man dock att de ska se helt annorlunda ut.

- Vi tänker långsiktigt. Målet är att bygga upp företaget och ha kul samtidigt. Jag är övertygad om att mobilspelsmarknaden växer starkt de kommande åren och det är roligt att jobba med små spelprojekt som går att färdigställa relativt snabbt, säger vd Johan Törnqvist.

Spelen kostar bara några tior för användaren och strategin är att tillverka så många spel som möjligt. Vad som händer i övrigt och varför har Play?nGo rätt dålig koll på - Martin Zettergren har fortfarande ingen aning om hur bra de två spel som nu finns på marknaden har sålt, trots att de legat ute i flera månader.

Dålig kontroll

- Kontrollen är dålig, operatörerna är inte vana vid att jobba med detta. Det görs också stora ansträngningar av olika rapportföretag för att underlätta återkopplingen till spelutvecklarna.

Målgruppen är främst tonåringar, eller snarare tonårskillar. Och Play?nGo tänker ingalunda begränsa sig till pokerspel. Nästa spel ska handla om zombies, avslöjar Martin Zettergren, som får sina idéer när han går ut med hunden eller sitter i bilen.

- Ett tv-program som Top Dog ger inspiration till ett spel kring styling och tävling med en hund. Det innehåller moment som fotografering och tricks. Egentligen tänker jag nog på spel för det mesta.

Annica Jönsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons