Annons
Feature

Nya Touareg i teknisk framkant

Strålkastarna är en mycket viktig del av en bils säkerhetsutrustning. Nya VW Touareg lyckas bra där och har dessutom en lång rad med förarstödsystem.
Motor • Publicerad 10 juli 2018

Bra strålkastare och bra däck ger dig bästa möjligheterna att undvika en olycka, samtidigt som de betyder en trygg och säker körning. De är dessutom avgörande för att en bils alla säkerhetssystem ska kunna gör ett riktigt bra jobb. Nya VW Touareg har en lång rad med förarstödsystem och bland tillvalen finns det bästa som går att få när det gäller strålkastare och sikthjälpmedel.

Det är ett avancerat belysningssystem som höjer säkerheten i nya Touareg. Inte minst på mörka småländska landsvägar där älgarna lömskt lurar bakom nära nog varje buske.
Det är ett avancerat belysningssystem som höjer säkerheten i nya Touareg. Inte minst på mörka småländska landsvägar där älgarna lömskt lurar bakom nära nog varje buske.Foto: Stefan Nilsson Bildbyran Syd

Det handlar om LED Matrix-strålkastare som bara bländar av där det finns ett annat fordon, mötande eller framförvarande, och infrarödkänslig kamera som ser och larmar med ljud och färgmarkering om ett djur eller en människa upptäcks framför bilen. Föraren varnas med en signal i head-up displayen, samt i instrumentclustern, och människan, eller älgen, som systemet upptäckt varnas med ett helljusblink. Samtidigt går bromsassistensen in och förbereder bromsarna genom att höja trycket i bromssystemet för en eventuell nödbromsning.

Så här ser displayen framför föraren ut när värmekameran ser en människa.
Så här ser displayen framför föraren ut när värmekameran ser en människa.Foto: Stefan Nilsson Bildbyran Syd
Annons

Hela arrangemanget med strålkastarna är det bästa bilvärlden kan visa upp i dag. Matrix-strålkastarna fungerar i automatikläget som helljus hela tiden och ljusbilden byggs upp av sammanlagt 256 lysdioder som släcks ner individuellt där kamerorna ser ett annat fordon. Dagens LED-Matrix har dessutom fått en ny funktion som även bländar av ljuset där det finns en högreflekterande vägskylt för att minska bländningen av föraren. Väljer man offroad-läget justeras strålkastarna så att de lyser upp närområdet framför bilen betydligt bättre. De lyser med en belysningsvinkel på hela 180 grader.

Touareg lanseras med den största uppsättningen förarstöd som någonsin integrerats i en Volkswagen. De största nyheterna är:

Nattkörningen blir betydligt säkrare med nya VW Touareg extrautrustad med det bästa i belysningsväg som finns i dag. Strålkastarsystemet är framtaget av VW i samarbete med Hella. Här samarbetar tekniken med VW:s Night Vision.
Nattkörningen blir betydligt säkrare med nya VW Touareg extrautrustad med det bästa i belysningsväg som finns i dag. Strålkastarsystemet är framtaget av VW i samarbete med Hella. Här samarbetar tekniken med VW:s Night Vision.Foto: Stefan Nilsson Bildbyran Syd

"Night Vision (tillval) − Erbjuder föraren en längre siktsträcka än vad halvljuset når genom att visa värmebilder. Detekterade personer eller djur inom bildområdet märks ut med gul färg direkt i infotainmentsystemet. Systemet varnar om det finns risk för en kollision. Om bilen utrustas med LED-matrix skickas även ljussignaler för att varna fotgängaren.

"Cross Traffic Assist (standard) − Reagerar och varnar för korsande trafik.

"Roadwork Lane Assist (standard) − Halvautomatisk styrning och filhållning i acceleration och bromsning upp till 60 km/h.

Fyrhjulsstyrningen ger två fördelar. Dels får bilen en snävare vändcirkel, när bakhjulen styr i motsatt vinkel jämfört med framhjulen, dels upplevs den stabilare i hög hastighet, då bakhjulen styrs åt samma håll som framhjulen.
Fyrhjulsstyrningen ger två fördelar. Dels får bilen en snävare vändcirkel, när bakhjulen styr i motsatt vinkel jämfört med framhjulen, dels upplevs den stabilare i hög hastighet, då bakhjulen styrs åt samma håll som framhjulen.

"Aktiv fyrhjulsstyrning (tillval) - Beroende på den aktuella körsituationen, kan alla fyra hjulen på bilen vrida sig samtidigt. Fyrhjulsstyrningen ger en kort vändradie i låga hastigheter. Vid höga hastigheter upplevs bilen mer stabil.

"Adaptiva krängningshämmare (tillval) − Bidrar till minimal krängning och markant bättre kurvtagningsförmåga vid hårdare körning.

"IQ.Light − LED matrix-strålkastare (tillval) − Tillsammans med en kamera och navigationssystemet lyser LED-Matrix upp vägen på bästa sätt. Statiskt kurvljus, allvädersbelysning, dynamiskt kurvljus, dynamiskt helljus med partiell avskärmning av medtrafikanter, korsningsljus, motorvägsljus och stadsljus är alla integrerade i Matrix-tekniken.

"Head-up-display (tillval) − Projicerar upp relevant information från förarassistanssystem och navigationssystem liksom varningsmeddelanden på insidan av vindrutan. Genom att displayen är placerad i det direkta synfältet, kan föraren se all viktig information utan att behöva ta ögonen från vägen. Head-up-displayen är den största i sitt slag från Volkswagen och har en virtuell yta på hela 217×88 mm. Föraren kan själv variera vilka typer av information som ska visas.

Stefan Nilsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons