Holy smoke
HOLY SMOKE innehåller flera av de ämnestrådar Jane Campion tagit upp i filmer som The Piano (1992), Sweetie (1989) och Angel at My Table (1990): utanförskap, kulturkrockar och i synnerhet identitetskriser.Kärlekshistorien mellan sektmedlemmen Ruth (Kate Winslet) och avprogrammeraren P J Waters (Harvey Keitel) är på ett ytligt plan en relativt konventionell historia om könsattraktivitet. Men på en annan nivå handlar Holy Smoke om vår flykt undan ensamhet och vårt kontaktbehov. I det ögonblick Waters startar försöken att avbetinga Ruth hennes vanföreställningar om Baba, så påbörjar han dessutom en okänd resa in i sig själv. Inledningsvis är Waters en arrogant machotyp med cowboyboots. Men i finalen har han tappat fernissan på sin könsidentet, tagit på sig en röd klänning och målat sina läppar. I en stuga ute i den australiska öknen vidrör de varandras själar och då öppnar sig avgrunder av kulturpräglade könsfördomar och maktanspråk.
För vem hjärntvätter egentligen vem? För vilket ändamål? Ruths familj som påtvingat henne P J Waters ställer etiska krav på dottern, men lever inte själv upp de förväntningarna. Att Ruth flyr in i en exotisk rörelse som predikar kärlek orsakas av en sådan moralism av falska känslor. Jane Campion driver också här sin feministiska tes om mäns svagheter, men är mindre dogmatisk än i The Piano. Holy Smoke är Campions bästa film i första hand för att den är oförutsägbar med sitt visuella artisteri, sin musik och sin blandning av olika stilar.