Hultsfred

Första banden klara för Hultsfredsfestivalen

White Lies och Johnossi toppar Hultsfredsfestivalens första bandsläpp.
– Vår målsättning är mellan 10 000 och 15 000 besökare, säger festivalchefen Gunnar Lagerman.
Hultsfred • Publicerad 22 februari 2011
Foto: 
Foto: 
Foto: Christer Tille

På tisdagen presenterade Hultsfredsfestivalen sina första bokningar. Bland annat kommer brittiska rockbandet White Lies och Johnossi.

– Johnossi gör en exklusiv konsert. De kommer inte att spela på någon annan festival under sommaren, säger Gunnar Lagerman, som menar på att det har varit svårt att boka upp de band och artister som han och festivalgruppen velat ha.

– Vi är väldigt sent ute och många artister är bokade på annat håll sedan tidigare. Men vi hoppas på att få loss några stora artister framöver. Totalt ska vi ha omkring 80 akter, säger han.

Festivalen blir i mindre skala jämfört med tidigare år.

– Vår målsättning är att ha mellan 10 000 och 15 000 besökare det här året, säger festivalchefen Gunnar Lagerman.

Festivalarrangörerna FKP Scorpio kommer, trots att de inte har någon koppling till Rockparty som arrangerat festivalen tidigare, ge ett erbjudande till de personer som köpte biljett till förra årets festival som blev inställd.

– Köpte du biljett till Hultsfredsfestivalen i fjol får du komma in gratis på årets festival om du lyckas få två kompisar att köpa biljett, säger Gunnar Lagerman.

Tredagarsbiljetter till festivalen släpps onsdag den 2 mars och kommer i ett första skede kosta 995 kronor.

Hultsfredsfestivalen äger rum mellan den 14 och 16 juli.

De första banden som släppts är:

White Lies

Johnossi (Exklusiv spelning. Bandet har inte någon annan festivalspelning under sommaren)

The tallest man on earth

Cut copy

Shit Robot

Black lips

Junior boys

Darkstar

Steve Mason

Dum dum girls

Dan Berglunds tonbruket

Blackbird

This is head

Joakim Gerhardsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.