Elever får ta bussen i stället för tåget
Innan resonemanget landar i trafikpolitik.
Vore det inte lämpligt att Alvesta kommun informerade berörda föräldrar? Detta för att informationen tydligt ska nå fram till berörda ungdomar. Det kostar tydligen 1 000 kronor att resa till Växjö från onsdag 10 september utan giltigt tågkort.
Kan föräldrarna skicka den räkningen vidare till Alvesta kommun?
För dem som bor i Vislanda innebär förlusten av tågresorna att de bara har tre bussavgångar att åka hem från Växjö med mellan klockan 15.00 och 20.30 vardagar. De som bor inne i Alvesta tätort har tio bussavgångar att välja på under samma tid, med bara linjerna 144 och 145 inräknade.
Sedan finns det tydligen fler busslinjer från Växjö som angör Alvesta tätort för vidare resa inom kommunen. Men ingen av dem går till Vislanda. Eller Moheda.
När tåget kom till Vislanda drogs flertalet busslinjer in. Dessa behövdes inte längre.
Och det är väl ingen politiker i Alvesta som deltagit i beslutet om tågstopp för utomsocknes ungdomar, som nu tänkt sig återinsätta bussturerna igen? Som Peter Dalle sa: ”Tänkte inte på det.”
Vad har vi politikerna till, om inte för att just tänka innan man tar beslut?
Ska vill blanda in miljöfrågor i sammanhanget så går det stick i stäv mot sunt förnuft att öka busstrafiken på bekostnad av tåget.
Och för Krösatågen drar man undan mattan under fötterna, då det enligt Sven Sunessons artikel den 16 augusti 2014 är just ungdomsresandet till och från skolorna, som står för en större andel av resandet under tidiga förmiddagar och eftermiddagar.
Besviken landsbygsförälder