En annan bild av hemtjänsten
Låt mig ge en annan bild. Min hustru fick en cancerdiagnos i våras och vårdades i hemmet med dagliga besök av hemtjänst och hemsjukvård under tre månader, innan hon avled i augusti. Det blev en intensiv period i vårt liv. Ständigt nya effekter av sjukdomen som måste lösas. Från fri och rörlig i maj, till sängbunden från och med mitten av juni. Under dessa månader var hemtjänsten ett oerhört stöd. Vi fick snabbt hembesök som försåg oss med larm, en sjukgymnast och arbetsterapeut levererade allehanda hjälpmedel till exempel rollator, olika slags rullstolar, lift och ”turner” för att komma ur sängen, extratrösklar för att rulla obehindrat från rum till rum, sjukhussäng, särskilda sängkläder mm. Detta var hjälpmedel som vi inte visste fanns, men de installerades på ett kick.
Vi fick helt obyråkratiskt, per telefon med kommunens biståndshandläggare, beställa den nivå på omvårdnad som vi behövde. Det blev hemtjänst två gånger om dagen, dels vid uppstigning på morgonen, dels sänggående på kvällen. Dusch två gånger i veckan. Vi blev imponerade av den flexibilitet, omsorg, omtänksamhet och fina bemötande vi fick från hemvården i Öster/Högstorp (som vi tillhörde), både från ledning och personal. Morgonbesöket kunde ibland gå på tio minuter, ibland ta nära en timme. Men aldrig, aldrig märktes någon stress eller jäkt från personalens sida. Man skötte det som skulle göras professionellt och med ansvar och omtanke.
Jag fick ofta frågor om jag inte behövde mer hjälp. ”Det, Ingemar, ska du inte göra, det gör vi! Ring om du behöver hjälp. Vi kommer så fort vi kan”. En ytterligare sak vi uppskattade: man fick svar av en människa dygnet runt när man ringde hemvården. Inte en telefonsvarare där man förväntas knappa sig fram till hjälp, utan en livs levande person. Visst fick vi besök av ett tiotal olika personer under de tre månaderna, men det är ofrånkomligt. Ingen jobbar ju dygnet runt. Och hade jag synpunkter på servicen ringde jag till Nina på Hemvården och saker rättades till direkt. När hustru Bibbi avled kvällen den 17 augusti så kom morgonen därpå Hanna, Sara och Isabell från hemtjänsten med blommor och framförde en sista hälsning. Så utomordentligt omtänksamt och proffsigt.
Så snälla, respektera hemtjänsten för det utomordentligt ansvarsfulla och viktiga arbete de utför. Det blir inte bättre – varken för hemtjänstens anställda eller för brukarna – om läsarna får uppfattningen att allt är elände. 95-åriga Birgits upplevelser är säkert riktiga, men det finns också en annan mycket positivare bild. För övrigt visar socialstyrelsens årliga mätningar av hemtjänsten att brukarna och deras anhöriga är nöjda.
Ingemar Swalander
”Vi fick helt obyråkratiskt, per telefon med kommunens biståndshandläggare, beställa den nivå på omvårdnad som vi behövde.”