Fler busshållplatser en nödvändighet
Många flyttar in, men busstrafiken följer inte med. I Bredhult finns bara två hållplatser med över en kilometer mellan, vilket betyder långa gångvägar för alla som bor mitt emellan – eller att man måste ta bilen! Här finns ett behov av minst en hållplats till; särskilda bussfickor är ej nödvändiga.
Inom Vikaholm har det länge varit önskvärt att omdirigera linje 7 via Vikaholmsallén till Ages väg, med minst tre nya hållplatser för att locka folk till bussen utan långa tidskrävande gångvägar till närmaste hållplats. Principen ska vara täta hållplatser inom sådana områden, därefter få stopp in till stan.
Snart kommer linje 5 att omdirigeras längs Olga Bohlins gata förbi den nya engelska skolan till en vändplan under uppbyggnad vid Edholmervägen. Här bör linjen i stället ta en högersväng in på denna väg för att därmed serva alla de många nya invånare i området kring Gulli Petrinis väg. Sedan en vänstersväng in på Vikaholmsallén fram till 7:ans nuvarande ändhållplats vid Ages väg. Därmed skapas nya möjligheter även inom området för skolresor mellan Vikaholm och den engelska skolan och TC-skolan, samt via Teleborgshallen, centrum och universitetet till innerstan.
För att minska restiden bör linje 5 köra direkt mellan Raskensrondellen och Teleborgshallen, ej via Blidens- och Lugnadalsvägen. Detta område kan i stället trafikeras av en förlängd linje 3, som för närvarande vänder vid Ljungfällerondellen; linjen kan köras enkelriktat medsols runt området så som linje 5 tidigare gjort.
Jag har föreslagit dessa åtgärder till Länstrafikens trafikplanerare, men utan respons. Jag får uppfattningen att de är orubbliga, att lagt kort ligger. Men eftersom Länstrafikens busslinjer drivs som beställningstrafik, ej linjetrafik, är det inte svårt att införa andra lösningar än dem som redan beslutats, allt för att uppmuntra medborgarna att lämna bilen och åka kollektivt.
F.d. SL trafik- och personalplanerare