Annons

För Växjös del skulle det vara en stor fördel om Brommaflyget lades ner

Man häpnar onekligen när Thomas Ragnarsson (M), hävdar att en nedläggning av Bromma flygplats skulle vara ”ett dråpslag mot 65 procent av Sverige”.
Insändare • Publicerad 22 september 2021
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Bromma flygplats.
Bromma flygplats.Foto: Pontus Lundahl/TT

Nu begriper vi nog alla att det politiska språket utarmats så att han inte egentligen menar att det skulle leda till att 65 procent av alla svenskar dräps, utan snarare att några av de 2 procent av svenska folket som bor på orter dit flyg går till Bromma men inte till Arlanda kan komma att få några minuters längre resväg om de ska resa till vissa delar av centrala nordvästra Stockholm som Alvik, Solna och Sundbyberg.

Det är också tydligt att oppositionspolitik i hög grad bygger på att vara mot allting som regeringen sysslar med, utan att besvära sig med alltför djupgående analyser. För frågan om man bara ska behålla Bromma flygplats till 2028 i stället för 2038 (när markarrendet ändå upphör) borde inte vara en partipolitisk fråga.

Annons

Alla bedömare är ense om att åtminstone resandet på de korta inrikes flyglinjerna inte kommer att komma tillbaka till samma nivåer som innan pandemin. Det finns flera orsaker till detta, dels har inrikesflyget minskat i omfattning under lång tid bland annat till följd av bättre och snabbare tåg. Dels så jobbar de flesta företag mer aktivt med hållbarhetsfrågor, vilket gör att man undviker flygresor om alternativ finns. Dels så har vi under pandemin vant oss vid digitala möten på ett sätt som gör att det kommer att vara ovanligt och onödigt med många korta fysiska möten.

Den bedömning som bland annat Swedavia, som driver både Bromma och Arlanda gör, är att det inte finns underlag för att fortsätta bedriva trafik på Bromma. Det finns också kapacitet på Arlanda att ta hand om den relativt begränsade trafik det handlar om. Man ska ha i åtanke att det under 1980-talet, då allt inrikesflyg gick från Arlanda, startade och landade fler plan på Arlanda än det gör i dag, med två banor mot dagens tre.

För Växjös del skulle det vara en stor fördel om Bromma lades ner eftersom det skulle öppna upp för flyg till Arlanda, med de förbindelser som finns där till norra Sverige och utlandet. I dag är det besvärligt att ta sig norra Norrland, där det ju sker jättelika industrisatsningar som Växjöföretag vill vara delaktiga i.

En annan viktig faktor är att bostadsbristen i Stockholmsområdet är den viktigaste faktorn som hindrar ekonomisk tillväxt. Med tanke på att Stockholm står för en tredjedel av BNP så drabbar detta hela landet i form av mindre skatteintäkter och sämre välfärd. 30–50 000 nya bostäder på Bromma flygplats skulle betyda mycket för hela Sveriges välstånd.

Lennart Adell Kind, Växjö

Annons
Annons
Annons
Annons