GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Fri kollektivtrafik ett sätt att nå klimatmålen?

Vid bussterminalen i Växjö kan man vissa dagar se bara ett par personer i en stor buss. Trots det vill man höja biljettpriset. Om fler åker buss minskar utsläppen från bensin- och dieselbilar. Laddningen av elbilar och elsparkcyklar skulle minska vilket sparar el.
Insändare • Publicerad 18 november 2022
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”För att hjälpa till med att klimatmålen ska uppnås måste fler åka kollektivtrafik. Ett sätt att nå detta är att avgiften i kollektivtrafiken sänks betydligt i stället för att höjas”, skriver Stig Johansson.
”För att hjälpa till med att klimatmålen ska uppnås måste fler åka kollektivtrafik. Ett sätt att nå detta är att avgiften i kollektivtrafiken sänks betydligt i stället för att höjas”, skriver Stig Johansson.Foto: Anders Karlsson

Syftet med fri kollektivtrafik är att öka det kollektiva resandet och minska privatbilismen och därmed skulle utsläppen bli mindre vilket är bra ur miljö- och klimatsynpunkt. Någon kontroll av biljetter vid fri kollektivtrafik behövs inte. Detta innebär bland annat att arbetsmiljön för till exempel busschaufförer skulle förbättras samt att tiden för påstigning skulle minska. Dessutom behövs inga biljettautomater eller kontrollapparater för biljetter.

I Tyskland infördes i somras ett månadskort på cirka 100 kronor per månad. Kortet gällde för obegränsat antal resor i hela landet för lokal och regionaltåg samt för bussar och spårvagnar.

Österrike har också satsat på kollektivtrafiken. För cirka 11 600 kronor kan man köpa ett årskort och då får man åka fritt i hela landet. Biljetterna kallas klimatbiljetter och syftar till att fler ska välja tåg och buss i stället för bil.

Luxemburg införde i mars 2020 gratis kollektivtrafik på tåg, buss och spårvagn.

I Sverige finns det kommuner/tätorter som infört någon form av avgiftsfri kollektivtrafik. Sala, Fagersta, Ockelbo, Hallstahammar, Surahammar, Ånge, Avesta med flera. Kollektivtrafiken i Avesta ökade med 80 procent per vecka när nolltaxa infördes 2012. 39 procent av de nya resorna med buss gjordes förut med bil vilket motsvarar 100 000 färre bilresor på ett år.

För att hjälpa till med att klimatmålen ska uppnås måste fler åka kollektivtrafik. Ett sätt att nå detta är att avgiften i kollektivtrafiken sänks betydligt i stället för att höjas.

Stig Johansson

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Smålandsposten och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.