Annons

Har Växjö kommuns trafikavdelning slut på linjaler?

Enligt en artikel i Smålandsposten i december bor jag på den gata i Växjö, som haft högst värdeökning på sina bostadsrätter, Anna Koskulls gata. Positivt om man ska sälja sin lägenhet, mer tudelade känslor när man tvingas leva i den trafik- och parkeringssituation som har gällt här sedan åtminstone fyra år tillbaka och som påverkar det dagliga livet på ett högst påtagligt, negativt sätt.
Insändare • Publicerad 1 februari 2023
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Linn Svalö

Sedan jag flyttade hit har ständiga avstängningar, begränsningar, inskränkningar och nästintill skottpengar gällt på allt vad biltrafik heter. Senast i våras stängdes större delen av gatan utanför våra lägenheter av utan någon som helst föregående information. Dagen efter Valborgsmässohelgen och fram till och med nästa nyår förfogar byggbolaget över hela gatan, som är instängslad och gör det bland annat omöjligt att komma fram till porten med bil för i- och urlastning. Enligt en kommunal tjänsteman går det inte att göra på något annat sätt. Jag undrar bara om orden planering och hänsynstagande kostar för mycket att tillämpa? Byggbolaget bedriver väl byggnadsverksamhet, inte vägarbete, så varför tvingas de inte begränsa sig till den tomt de ska bebygga? Men kommunen vill att det byggs tätt och högt, då tjänar man pengar och alla är nöjda...

I slutet av förra året stängdes dessutom infarten till området från ena hållet helt av, då en byggkran installerades utan vare sig information eller skyltning (den togs bort efter några dagar). Skillnaden blev dock inte så stor, eftersom stora hålor i gatan riskerar att slå sönder både bil och tandfyllningar, om man har otur vid passagen...Och att ringa och påpeka behovet av att fylla igen dessa hål fungerar ett par veckor, för att sedan bli lika illa igen. Hur svårt kan det vara att någon på kommunen/byggbolaget ser till att hålla koll på detta – jag har ledsnat på att ringa gång på gång?

Annons

Med tanke på den urusla situation vad gäller parkeringsplatser som råder i området hade nog inte bara jag förhoppningar, när man skulle bereda markremsan mellan aktuell gata och cykelbanan utmed Teleborgsvägen. Och det är här linjalbristen kommer in. Om man hade velat, och det trodde man ju att framsynta kommuntjänstemän ville, utnyttja den markremsan på bästa sätt för att tillskapa så många p-platser som möjligt, hade det lättaste varit att dra ett rakt streck (med hjälp av linjal!) förbi de två berörda husen, asfaltera och måla snedparkeringar utmed hela sträckan. Men så lätt visade det sig inte vara! Någon estetiskt lagd planerare har i stället ritat ett antal p-fickor utmed gatan omväxlande med en utskjutande markbit planterad med ett par träd. Och träd behövs ju men kunde väl planterats i gräsområdet mellan cykelbanan och parkeringen. De kunde då samtidigt skugga de parkerade bilarna varma sommardagar...

Varje p-ficka ska ha plats för två–fyra bilar, med olika tid för hur länge man får parkera i respektive ficka. Eftersom inte alla bilister är så säkra på att backa in i p-fickor placerade parallellt med körbanan, bilar är olika stora och en hög, vass stenkant ingärdar varje ficka, så utnyttjas platserna inte fullt ut i många fall. Dessutom väljer desperata bilister att köra/backa in den del av bilen som ryms bakom eller framför redan parkerade bilar, medan resten av bilen står ute i körbanan. Jag förstår dem – bristen på p-platser runt kvarteret är skriande. Affärerna i närheten vill inte ha allmän parkering på sina tomter, antalet platser på badplatsen vid Trummenvägen är mycket begränsade.

Men en kväll dök lösningen på oordningen upp. Efter ett besök hos mig meddelade mina gäster att parkeringsvakterna jobbat övertid för att stävja den uppkomna situationen. Min fråga till den som kan sin trafikförordning är nu om man måste parkera i en viss riktning i en p-ficka? Att parkera mot trafiken på gatan vet jag är förbjudet, men får man på avsedd parkeringsplats välja att backa in så bilen står med bakre delen först så att säga. Du får ju välja att antingen backa eller köra in på markerade p-platser i övrigt.

Först försvårade pandemin möjligheten till besök, sedan gör kommunen vad den kan för att mitt umgänge, varav en del har svårt att gå, andra har saker och småbarn att kånka på, ska avstå från att hälsa på. Jag får väl sitta här och glädjas åt värdestegringen på min lägenhet i brist på socialt umgänge … Men huvudfrågan är: Varför har kommunen valt denna dåliga utformning av p-platserna utmed Anna Koskulls gata?

Tanten i den röda Volvon

Annons
Annons
Annons
Annons