Annons

Insändare: ”Älmhults kommun har uppenbarligen mycket allvarliga problem”

”Inget svar. Inget svar. Inget svar.” Så beskriver Ragnar Fransson i Diö sina försök till kommunikation med Älmhults kommun.
Insändare • Publicerad 6 november 2023
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Älmhults kommunhus
Älmhults kommunhusFoto: Karl-Magnus Lundvall

”Kommunikation, tillgänglighet och bemötande är nyckeln till bra relationer..” skriver Älmhults kommun på sin näringslivssida. Det låter ju mycket klokt och välformulerat. Tillåt mig då berätta om mina försök till kommunikation med Älmhults kommun sedan jag i samband med pandemin 2020 återigen började tillbringa mer tid i kommunen:

• I augusti 2020 hjälpte jag Föreningen Stenbrohults Konstisbana med en ansökan hos kultur- och fritidsnämnden om förhöjt driftsbidrag. Inget svar.

Annons

• I november 2020 skickade jag ett påtalande om bristfälligt underhåll av den så kallade Funkisfabriken i Diö till Miljö- och Byggnadsnämnden. Inget svar.

• I oktober 2021 hjälpte jag Isbaneföreningen att skriva en påminnelse om ansökan från 2020. Inget svar.

• I maj 2022 svarade jag på valnämndens digitala förfrågan om hjälp i valdistrikten vid höstens val. Inget svar.

• I maj 2023 svarade jag på Tekniska kontorets digitala förfrågan om brister i gatuunderhållet inför sommarens asfalteringsarbete. Inget svar.

”För mig är det obegripligt att förtroendevalda och tjänstepersoner kan behandla sina väljare/arbetsgivare så nonchalant”

Att inte kultur- och fritid trots påminnelse bemödade sig om ett svar kan jag tycka är en katastrof. Att miljö- och byggnadsnämnden stoppar huvudet i sanden beträffande Funkisfabriken likaså. Att inte jag som privatperson ens får ett besked om att mitt svar är mottaget är riktigt illa. För mig är det obegripligt att förtroendevalda och tjänstepersoner kan behandla sina väljare/arbetsgivare så nonchalant. Efter vad jag kan förstå är situationen när det gäller behandlingen av företagen minst lika illa.

Älmhults kommun har uppenbarligen mycket allvarliga problem. Ansvaret för att lösa dessa problem ligger på de människor som accepterat att företräda kommuninvånarna. Det räcker inte med vackra ord, strålande visioner och hurtiga slogans.

När jag på 1970-talet sommarjobbade ett par år på Fritidskontoret blev jag i början av anställningen uppkallad till dåvarande kommunchefen Benny Thelander. Han sa bland annat ”Nu ska du vara tjänsteman. Det betyder att du skall stå till tjänst för våra kommuninvånare. Glöm aldrig det.”. Den sanningen behöver dagens kommunledning påminna både sig själva och tjänstepersonerna om.

Kanske man verkligen borde ta konsekvenserna av de kloka orden på sin näringslivssida.

Ragnar Fransson, Diö

Annons
Annons
Annons
Annons