GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Myndigförklara individen och rädda välfärden!

Tiden är mogen att förnya basen för utvecklingsarbetet i samhället utifrån utvecklingsfokus på några av våra olika roller som medborgare, medarbetare och brukare snarare än som traditionellt enbart fokus på leverantören. Syftet är att stärka demokratin och säkra välfärden.
Insändare • Publicerad 13 november 2021
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
I klassrummet är det läraren med bäst elevrelation som når bäst resultat, skriver Bengt Wellermark.
I klassrummet är det läraren med bäst elevrelation som når bäst resultat, skriver Bengt Wellermark.
Foto: Alexander Olivera/TT

Det var många år sedan epitetet ”personal” ersattes av ”medarbetare”. Personalchef blev HR-chef. Strävan var och är att involvera den enskilde individen på ett djupare plan i verksamheten. Att bli delaktig och samtidigt ta ansvar på ett nytt och mer positivt sätt. Tillitsbaserat ledarskap som nu är på tapeten bygger vidare på den inslagna vägen.

Under pandemin har ett liknande förhållningssätt tillämpats vad gäller oss som medborgare i samhället. Huvudstrategin har varit att vädja till den enskildes ansvarstagande i stället för att reglera via direktiv och förbud. Vi ser nu att klimatdebatten också vänder sig till oss som enskilda och ansvarstagande medborgare.

Välfärdstjänsterna som omsorg, skola och vård är exempel på vad som tillhandahålls av kommuner och regioner. Dessa tjänsters resultat bygger mestadels på hur väl samspelet mellan givare och mottagare fungerat. Den enskilde brukaren måste under processen göra sin del av läxan. Ny digital teknik utgör inte bara här en potential till ytterligare resultatförbättringar. Rätt nyttjad öppnar den snarare dammluckorna och kan till och med vara avgörande för att klara de framtida behoven.

Till stor del förutsätter tekniken att den enskilde aktivt medverkar och denne förvandlas då från objekt till subjekt och ”medagerande”. Genom att systematiskt förbättra och överföra uppgifter och ansvar i processen från givaren till den enskilde brukaren och medborgaren kan sociala, kvalitativa och ekonomiska vinster uppnås. Ökad relationskompetens, digitalisering och tydligare rollfördelning är några av verktygen. I klassrummet är det sålunda läraren med bäst elevrelation som också når bäst resultat.

Detta är inget nytt kanske någon invänder. Men det samlade greppet som ger bättre resultat saknas. Vi är i skriande behov av ett kitt som håller ihop samhället och som minskar polariseringen. Liksom beredskap att möta demografins välfärdsutmaningar de närmaste tio åren.

Bengt Wellermark, tidigare kommunstrateg

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Smålandsposten och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.