Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ombyggnad av väg 27, oreparerbar miljöförstöring i statens regi?

I torsdagens tidning finns en insändare med rubriken ”Helt fel tänkt av Trafikverket vid väg 27 – begränsa i stället hastigheten” av Christer Samuelsson. Värt att lägga på minnet är att den nya vägsträckningen även är tänkt att dras, öster om Ingelstad och rakt genom Säljeryd By, nära bebyggelse över åker och betesmarker.
Trafikverkets planer på att uppgradering av väg 27 förbi bland annat Ingelstad har väckt reaktioner.
Trafikverkets planer på att uppgradering av väg 27 förbi bland annat Ingelstad har väckt reaktioner.
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Hur många hundra år Säljeryd varit by vet jag inte, men vi får inte låta den eller annan mark förstöras oreparerbart av kortsiktiga behov. Över huvud taget är det omöjligt att förstå ett argument om tidsvinst med en minut för att försvara ett så allvarligt ingrepp i kulturlandskapet, med all den inverkan den har för de boende.

För övrigt kan man undra varför transittrafik med lastbil tillåts på väg 122, en väg som går rakt igenom samhällen och byar med bebyggelse nära vägen som Säljeryd, Värends Nöbbele, Linneryd, Älmeboda, Rävemåla, Eringsboda och Tving. Det vore i högsta grad lämpligt att denna trafik i stället använde väg 27.

Våge Hagelberg

Över huvud taget är det omöjligt att förstå ett argument om tidsvinst med en minut för att försvara ett så allvarligt ingrepp i kulturlandskapet, med all den inverkan den har för de boende.

Läs mer