GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Samma gamla spår

Redan när jag flyttade till Växjö för 30 år sedan var utbyggnad av järnvägen Växjö–Alvesta på tapeten. Ändå tycks inte Trafikverket någonsin komma till skott med banans dubblering.
Insändare • Publicerad fredag 06:00
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Janerik Henriksson/TT

Jag medger att det är ett komplicerat arbete, i synnerhet genom Alvesta, där den nuvarande banan ligger inträngd genom villaområden i östra stadsdelen. En möjlig lösning vore att bygga en helt ny dubbelspårig bana från en punkt strax väster om Gemla för att anslutas i stället till stambanan norr om Alvesta vid Lekeryd. Gissa om den kommer att kosta! Därför blundar Trafikverket hellre för kravet att bygga ut banan.

Ett annat sorgebarn är en sedan länge utlovad utbyggnad och elektrifiering av Sydostlänken, Älmhult–Olofström–Karlshamn. Banan byggdes smalspårig 1901, tills den under SJ-tiden breddades till normalspårvidd år 1954; delen söderut från Olofström till Mörrum lades ned. I dag överlever banan Älmhult–Olofström endast tack vara Volvos transporter till och från Olofströmsanläggningen, men fram till 1984 fanns både gods- och passagerartrafiken på banan. Både den och godstransporterna för industrin (bland annat Ikea) vill man återuppta, inte bara från Älmhult till Olofström men även vidare söderut längs en en gång i tiden smalspårig bibana, nedlagd på tidigt 1950-talet, till Mörrum på Blekinge kustbanan och så vidare till Karlshamn.

Tyvärr har Trafikverket gång på gång skjutit upp dessa två utbyggnader till förmån för sin missriktade tro på höghastighetsbanorna som vi vet att relativt få kommer att utnyttja i denna digitala ålder. För infrastrukturministern att ge Trafikverket order att bygga ut banorna vore att betrakta som ministerstyre. Alternativet vore om staten tilldelade öronmärkta pengar till just dessa två projekt, pengar som inte fick användas till andra projekt. Först då skulle projekten verkställas.

Amatören i frågorna

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Smålandsposten och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.