GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Skönt att rondellerna byggs om

Som den minnesgode läsaren av Smålandsposten kommer ihåg, var det för många år sedan ett gäng forskare från Lund som skulle ”förbättra” trafiksituationen i Växjö.
Insändare • Publicerad 24 november 2021
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Rondeller i Växjö byggs om för att minska cykelolyckor.
Rondeller i Växjö byggs om för att minska cykelolyckor.
Foto: Urban Nilsson

Det var då det anlades en mängd minirondeller i staden. Forskarna tyckte att de fungerade bra, men det tyckte vare sig bilister eller kommunen. Dessa minirondeller har sedan under åren byggts om till lite mer vanliga rondeller.

Det var också under den här tiden som Växjö och deras dåvarande trafikplanerare tyckte att vi skulle leda in cyklisterna, från cykelbanan direkt till biltrafiken i rondellerna.

På en fråga från Smålandsposten varför man gjorde på det här sättet, svarade trafikplaneraren något i den här stilen: ”När bilisterna ser en oskyddad cyklist komma ut på vägbanan kommer de att sänka farten för att inte riskera att köra på en oskyddad cyklist”.

Trafikplaneraren ville alltså använda cyklisterna som mänskliga hastighetsreducerare. Vilken idioti!

Skönt att läsa att rondellerna ska byggas om, så slipper kanske någon att bli allvarligt skadad, eller dö.

Observer

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Smålandsposten och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.