Södra länken eller Norrleden som fyrfilig motorväg?
Ett förslag för att avhjälpa detta är byggandet av Södra länken. Kan den lösa problemen med den alltmer tätnande stadstrafiken? Biltrafiken ökar även utanför staden. Man påstår också att Södra länken ska lösa detta. Är det möjligt? Är byggandet av Södra länken ett sätt att använda våra skattepengar på det mest effektiva sättet?
Miljöaspekten? Minimerar man miljöpåverkan vid byggandet av Södra länken?
Den lättaste frågan att besvara handlar om Södra länkens betydelse för fjärrtrafiken.
Om man tittar på en karta över Växjö med omnejd framgår det klart och tydligt att den redan existerande förbifartsleden, Norrleden, klarar av att leda trafiken utanför staden på ett bra sätt. I en båge leds trafiken från sydväst vid Fagrabäck till sydväst till Räppe.
Norrleden är närmsta vägen för all trafik utom för trafik från sydost som ska till sydväst. För denna trafik skulle det vara närmare att köra söder om staden. Men det är väl ingen som kör från Karlshamn till Malmö via Växjö?
Trafikstockningarna i centrum? Anledningen till att det är många bilar i centrum är att många bilister vill köra bil i centrum. Problemet med många bilar i centrum löses inte av någon ringled. Detta oberoende om den ligger i norr eller söder.
Att bygga Södra länken kostar många hundratals miljoner. Är det det bästa sättet att använda våra skattepengar? Finns det alternativ som är bättre?
Jag menar att bygga om Norrleden till fyrfilig motorväg är ett mycket bättre användande av pengarna.
Min lekmannagissning är att det måste vara billigare att bygga om Norrleden än att bygga Södra länken. Vägsträckningen är klar och broar är redan byggda.
Det som behövs är en breddning av vägen och eventuellt en ombyggnad av till- och avfarter.
Miljötänket då? Att bredda en redan existerande väg måste ge mindre miljöpåverkan än att bygga en ny.
Men det nya lasarettet som ska byggas i Räppe? Då behövs väl Södra länken?Boende i Tingsryd, Väckelsång och Ingelstad får med all sannolikhet en kortare väg till Räppe om Södra länken byggs. Men blir det en snabbare? Nej, troligen inte om man jämför med en resa på en fyrfilig Norrledsmotorväg.
En ombyggd Norrled skulle dessutom underlätta lasarettsbesök för boende i Kosta, Lessebo, Hovmantorp, Lenhovda, Norrhult Braås, Rottne och för alla i öster, norr och väster!
Jag förstår inte vinsten med Södra länken.
Biltrafiken i centrum kommer inte att minska.
Fjärrtrafiken skulle må bättre av en utbyggd Norrled.
Det är mindre miljöpåverkan och ett bättre utnyttjande av våra skattepengar vid en ombyggnad av Norrleden.
Dennis Greip
”Miljötänket då? Att bredda en redan existerande väg måste ge mindre miljöpåverkan än att bygga en ny.”