GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Stå upp för kunskap och bildning!

Vi som har jobbat i gymnasieskolans värld under många år har på nära håll fått uppleva en utveckling som gått åt fel håll.
Insändare • Publicerad 15 oktober 2021
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Katedralskolan har de senaste åren drivits på intraprenad.
Katedralskolan har de senaste åren drivits på intraprenad.Foto: Johan Christensen

I stället för god undervisning och goda läromedel har vi fått datorer och lärplattformar. I stället för samtal om ämnen och utbildningens innehåll har vi fått ändlösa diskussioner om stödinsatser av olika slag eller så kallat kvalitetsarbete. Många timmars konferens- och fortbildningstid ägnas åt vagt formulerade frågeställningar. Detta kallas kvalitetsarbete i skolan. Lärarnas fortbildning handlar numera endast till ringa del om ny eller fördjupad ämneskunskap. Resurserna går inte främst till att fördjupa elevers kunskap i olika ämnen, utan till kringaktiviteter. Målet är i praktiken inte längre att ge alla elever den bästa utbildningen, utan i stället att alla ska bli godkända, oavsett förkunskaper och egen insats. Detta i en frivillig skolform som gymnasiet. Som ett exempel kan nämnas att steg 5 i Moderna språk inte längre erbjuds med motiveringen att man inte måste. Vart tog skolans samhällsansvar vägen?

I efterhand kan det vara svårt att sätta fingret på en enskild faktor som har orsakat detta men faktum är att utvecklingen har accelererat sedan gymnasieförvaltningen avskaffades och ersattes av en utbildningsförvaltning med ett 0–20-perspektiv. Förskola och gymnasium likställdes och behoven för såväl lärare som elever ansågs vara desamma.

På Katedralskolan har vi de senaste åren haft förmånen att få driva skolan som intraprenad. Detta har gett oss möjlighet att mer självständigt utforma verksamheten utifrån den kunskap och erfarenhet som finns på skolan. Dock har avtalet successivt urholkats och nu diskuteras intraprenadens vara eller icke vara. Från förvaltningens sida har man klart markerat att man inte önskar någon intraprenad på Katedralskolan.

Det är dags för de ansvariga för utbildningen i Växjö att vakna. De håller på att förstöra Växjös tradition och rykte som utbildningsstad, en tradition som funnits sedan åtminstone tidigt 1300-tal. Människor sökte sig från när och fjärran till stifts- och lärdomsstaden i det småländska inlandet för att få kunskap och bildning. Än i dag har vi kunskapstörstande ungdomar som söker sig till Växjö. Ska vi låta dem komma förgäves?

Olle Larsson

Hanna Magnusson

Växjö Katedralskola

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Smålandsposten och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.