Viadukt rakt över Fagrabäcksrondellen eller förstöra ännu mera skog och mark?
I och för sig sympatiskt och saktmodigt tänkesätt tycker jag. Detta då många ilskna ramsor säkert utgjutits av superstressade människor. Samhället är numera tidspressat.
Trafikproppar är naturligtvis väldigt frustrerande alltför ofta och är på många sätt dåligt.
Man kan nog ändå i denna ”sena timme” (då allt antagligen är planerat och bestämt) tänka lite på hur det ändå skulle kunna lösas.
Vilken ombyggnad är egentligen lämpligast?
Skulle det kunna gå att få veta i vederhäftiga svar från behöriga eller andra insatta om mitt ombyggnadsalternativ som här följer är överhuvudtaget reflekterat på?
Avfärdat på goda grunder därför att det inte skulle bli bra. Jag bara undrar och vet mycket väl att detta förstår jag inte så mycket utav; så att jag med någon som helst tyngd kan påstå att det säkert skulle fungera.
Jag utgår från att något liknande ändå övervägts; men varför är det då inte relevant som aktuell plan/metod, utan istället bre ut sig in i Fyllerydsskogen.
Tycker i alla fall att det är sorgligt med all denna mark som på olika sätt fördärvas, såsom denna del av Fyllerydsskogen.
Storstäder, mindre städer, bostadsområden, industriområden, verksamhetsytor, infrastruktur, vindkraftverk och lyxkonsumerande vanliga människor börjar det finnas tillräckligt utav. Även åkrar/fält är numera ofta att betrakta som ytor för industri snarare än natur. Befolkningsökning ser jag i detta långt framskridna tidevarv som något av ett misslyckande. Ekonomisk tillväxt – nästan ohämmad kapitalism, sådan som man lärt känna den leder om än inte helt fel så numera med stor tydlighet icke åt rätt håll! Huvudet ligger i knät på pengar och vinster. Girighet genererar alltför smalt tänkande och lämnar förr eller senare förstörd natur efter sig.
Hade det varit rätt riktning på utvecklingen så hade märkts vid det här laget!
Nu åter till saken. Svar önskas! Alltså, skulle man med trafikstockningen som väl mest kommer från Norrleden och Åsedahållet genom Sandsbro kanske kunna:
Alternativ 1.
Bredda själva rondellen så att den slukar mer, det vill säga ordentliga välplanerade filer, och avfarter.
Alternativ 2.
Utöver något eller del av ”alternativ 1” även höja upp en körbana över rondellen på pelare så att den trafik som ska rakt fram aldrig behöver gå in i rondellkörning eller krångliga val av filer.
Således ska alltså trafik som kommer från Norrleden/Sandsbro) tidigt välja fil för att köra upp på bron, vad som förmodligen skulle kallas för viadukt (lämpligast på pelarfundament). Detta måste kunna avlasta rondellen väldigt mycket.
Även detta blir antagligen en komplicerad och dyr byggnation men har trafikingenjörerna med flera alls övervägt detta undrar jag nu?
Har ingenjörerna, planerarna och politikerna övervägt detta eller liknande modeller överhuvudtaget då vid den tiden då planeringsprocessen pågick? Isåfall vad?
För att inte förstöra mer mark som dessutom ju länge varit reservat och skyddat av en anledning!
Boris Lundqvist, Lammhult
”Tycker i alla fall att det är sorgligt med all denna mark som på olika sätt fördärvas, såsom denna del av Fyllerydsskogen.”
Välkommen att kommentera
Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Smålandsposten och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.