Galleri Sigma: Björn Rönnqvist, glas och målningar
GALLERI SIGMA osäkrar inte pistolerna i semestertider glas av Björn Rönnqvist, som fick ett väldigt uppsving när han blev vald att representera svensk konst i samband med Göran Perssons Kinaresa, kan aldrig slå fel. Sommar är lika med turister, och säkert lär denna utställning locka många, såväl hemmafolket som de hitresta.
Och visst är Björn Rönnqvists serie Swedish link i blått och gult skön att se, inte minst fatet i dess lätt ovala form i gult och svalkande, mjukt blått.Till skillnad från serien Mandarin in blue vaser, fat och skål, vars mättare blå för känslan längre bort än till det svenskas rötter.
Vistelsen i Kina inspirerade bland annat till en skål och en vas med namnet Chines Blue, som visas på Sigma tillsammans med obeliskerna Confetti, i vitt, gult och svart glas samt Tutti Frutti, namn som ger en vink om både färg och form.Förutom den stora pokalen Swedish link visas här någ-ra pokaler i Harlequin-serien. De är riktiga färgkickar, och designen långt ifrån stram. Snarare snudd på överbelastad. Hur det kom sig att just Björn Rönnqvist kom att bli representant för svensk konst i Kina vet jag inte. Jag ifrågasätter det inte, men hans glas är egentligen varken uppseendeväckande eller särskilt originellt. Det är formskönt, och ett vackert hantverk (Ulf Johansson, Sjöhyttan).
De akvarellmålningar som Björn Rönnquist också visar på Sigma upplever jag mest som dekorativa inslag i rummet, som en läcker inramning till glaset. När jag lämnar Sigma kommer tanken, att för en kinesisk publik är Björn Rönnquists konstuttryck kanske unikt. Men den som bor granne med Glasriket är möjligtvis mera svårflörtad.
Björn Rönnquist är född i Sundsvall 1948 och har ett förflutet som tecknare/illustratör. Numera bor han i Skåne, men också periodvis uppe i Småland, nära den lilla studiohyttan i Älghult.
Björn Rönnquist
Glas och målningar
Galleri Sigma
Till och med 5 augusti