Annons
Nyheter

Jakten på nya ljud i gammal elektronik

Dånet från Jimi Hendrix manglande gitarrsolo har tillfälligt tagit paus. Men det är långt ifrån tyst på Växjö konsthall. En helt annan sorts musik hörs från utrymmet bakom skärmväggen. Eller är det bara oljud?
Nyheter • Publicerad 7 mars 2011
Christoffer Palmgren från Jät är en av deltagarna i Hack It. Han menar att det är bra att prova sig fram.Foto: Lena Gunnarsson
Foto: Lena Gunnarsson
Handledaren Jan Carleklev menar att det ger en tillfredställelse att ge föremål nya funktioner.Foto: Lena Gunnarsson
Foto: Lena Gunnarsson
Foto: Lena Gunnarsson
Foto: Lena Gunnarsson

Brus, knaster och plötsliga diskanttjut kommer från deltagarna i Hack It och deras experimentella byggen. En kakafoni av ljudfragment som förhoppningsvis ska resultera i en elektroakustisk konsert.

Workshop är rätta ordet för att beskriva stället, för det pysslas frenetiskt i konsthallens arbetsrum. Ett tiotal personer har hittat till Hack It, flertalet killar men även ett par tjejer. Och de kommer från alla håll. Nu sitter de vid ett u-format långbord och löder, skruvar, lyssnar, klämmer och letar ljudpunkter. På borden och golvet ligger drivor av elektronik-skrot, sladdar, batterier, högtalare och allehanda komponenter. Stämningen är lättsam, men ytterst koncentrerad. Handledarna Jan Carleklev och Hans Parment är entusiastiska över arbetet.

Annons

-Det här ligger helt i våran linje, säger Hans Parment och syftar på Media Artes medverkan i projektet. Det gäller att sträcka sig längre och överraska sig själv. Vi vill vara i framkanten av den nya musiken och undersöka vad som kan komma ut av det här.

Det kallas för Circuit bending, det man håller på med i konsthallen. Man tar alltså fungerande elektroniska prylar, plockar isär dem och letar efter nya funktioner, nya upplevelser. Mikael Blomqvist, som till vardags är lärare på Linnéuniversitetets designavdelning, sitter vid bordet och pillar med en isärplockad radio.

– Jag försöker hitta punkter som ger bra oljud, säger han och flyttar sladdar mellan kretskortets olika lödpunkter. Den skrapande tonen ändrar tonhöjd allteftersom. Han berättar att han köpt apparaten på rea enbart för detta, och han visar sedan en hel resväska med material, som han haft med sig.

– Ja, jag har samlat för den här dagen!

Jessica Dahlin och Olof Jonsson sitter med en rosa walkman i delar framför sig. Det som en gång var en kassettspelare är nu en hög komponenter, men allt tycks ändå hänga ihop i sina sladdar. Plötsligt hörs ett svagt brus från högtalaren.

– Men det är ju radio, jag visste inte att den hade radio, säger Olof.

– Vi köpte en hel låda med elektronik på Kupan, berättar Jessica. Hon ser inga problem med att plocka isär redan fungerande apparater och förvandla dem till ljudmaskiner.

–De är ju faktiskt finare inuti än utanpå!

Deras rosa bandspelare har fått tonhuvudet bortopererat och när radion är frånslagen lyckas Olof scratcha med sitt CSN-korts magnetremsa över det. Det låter svagt, men det låter. Lyckan över att det faktiskt fungerar är total.

Jan Carleklev är designer och konstnär, och en av initiativtagarna till Hack It. Han är minst lika engagerad som deltagarna.

Annons

– För några år sedan var jag på en liknande workshop på ett galleri i Malmö, och blev helt fast! Jag ville gärna dela med mig av det. Här ger vi en introduktion; man får löda lite och prova sig fram.

Han berättar att Circuit bending är en egen subkultur, ett område som det också skrivs böcker om. Det är lättast att ta fungerande föremål och modifiera dem, säger han och visar en McDonalds-leksak i form av en plasthund som han byggt om. Den har fått ett vridreglage till nos och och Jan myser när han kopplar in den till förstärkaren.

– Den har ett riktigt maffigt ljud, säger han och drar upp volymen. Och visst låter den. Brölandet från högtalaren stiger och sjunker, skrapar och fräser.

Jan menar att det handlar om tillfredsställelsen i att ge föremålen nya funktioner. Att det inbyggda och förprogrammerade skallet inte räcker.

– Om man kan öppna upp och förändra ljudet så har man större makt över själva upplevelsen.

THOMAS LISSING

Camilla Carnmo
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons