Annons
Nyheter

En studie av nederlaget

Det är sällan man ser sport och konst i kombination med varandra. Men nu kan man göra det i Tingsryd.
Nyheter • Publicerad 5 mars 2011
Foto: 
Foto: 
Foto: 

Sportvärldens mest minnesvärda ögonblick brukar vanligtvis handla om segrar. De där dramatiska och överväldigande bilderna som vi får se i repris efter repris, och som etsar sig fast i det kollektiva minnet. Men hur ljuv segerns sötma än är, så finns det alltid några utanför bild som inte vunnit, och som inte är lika euforiska. För den som inte når ända fram kan nederlaget istället vara en avgrund av besvikelse. Precis så som i Daniel Anderssons bildserie Captain Down.

Det är sällan man ser sport och konst i kombination med varandra nu för tiden. Sporten i konsten handlar då ofta om rörelse, kraft och intensitet. Jag tänker till exempel på en annan Tingsrydskonstnär, Martin Bornholm, och hans ishockeybilder från förr. Men Anderssons Captain Down är inte bara en studie i färg och komposition utan framför allt en psykologisk djupdykning in i en känsla. En drabbande gestaltning av förlust. Ja, en riktigt sjuhelvetes smärtsam känsla av misslyckande faktiskt.

Annons

Mannen i den gula ledartröjan är den australiensiske cyklisten Cadel Evans. Han har just gått i mål efter en hård tävlingsetapp, men på en oväntat dålig tid. Chansen till totalseger har därmed raderats ut. Vi ser bara hans ryggtavla, när han likt en slagen hjälte omfamnas av lagkamraten i kontrasterande röda färger. Huvudet böjt och ansiktet dolt. Han avslöjar inga ansiktsuttryck alls, men kroppsspråket säger allt om hur besviken han är. Och Andersson har subtilt förstärkt sorgen med rinningar i färgen, likt strömmande tårar. Det låter förstås banalt när man skriver det, men det är snyggt gjort och funkar bra.

Utrymmet på Tingsryds bibliotek är inte särskilt stort, men det fungerar fint för utställningar i det mindre formatet. Och det här är litet, bara åtta målningar. Det är också kul att Daniel Andersson får ställa ut i sina hemtrakter, på en så pass tillgänglig plats.

Som målningar betraktat är bilderna realistiskt återgivna och kompetenta i val av färg och bildutsnitt. Men det är just den psykologiska studien som ger dem en sådan laddning; den återkommande bilden av en kännbar förlust. Känslan är för stor för att fånga i en enda bild, men i serie blir den helt uppenbar. Det är mäktigt.

Bortsett från den övergripande titeln Captain Down har de enskilda målningarna inga titlar, vilket förstärker känslan av att man helst ska se dem ihop som en enhet.

Thomas Lissing

Captain Down

Daniel Andersson

Tingsryds bibliotek

Till den 25 mars

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons