Annons
Nyheter

Fascinerande fasor

Barndomen drabbar alla. Bland röda uppsträckta blommor med fladdrande tungor och ihåliga gap står meningen på första sidan i Oscar K:s och Dorte Karrebæks bilderbok Lägret.
Nyheter • Publicerad 3 mars 2011
Foto: 
Foto: 
Foto: 

Det är en bisarrt stilig och grym skapelse som spränger alla inarbetade ramar för vad en bilderbok är och bör. Men vad handlar boken om, egentligen? Och vem vänder den sig till?

De har rest långt med bussar och tåg, K:s och Karrebæks lägerbarn. John är hård i magen och Elvira blöder näsblod. Kön ringlar lång och vid dess slut byter vuxna, gestaltade som skräckskimrande clowner, ut deras namn mot nummer som Tre-tio och Tre-sexton.

Annons

Barnen sorteras, tvättas, rakas och vandrar längs med stängslet likt genomskinliga sorgänglar bärande på varsin bleckmugg. I Smörblomman ska de bo. Sex stycken per brits. Och en toalett på tjugofyra, det säger han som bestämmer.

K och Karrebæk har inte precis gjort sig kända för några kramgoa solskenshistorier. Duons förra bok, Idiot! (2009), berättar om hur den förståndshandikappade August medan han växer vandrar genom en stad med sin kompis plastpåsen - tills hans gamla mamma ser till att allting får ett slut för dem båda på en parkbänk.

Idiot! var bara en i raden av högexplosiva diskussionsböcker med utmanande illustrationer i det konstbetonade bilderboksupproret som bullrat i Danmark. Det var med den uppnosiga skriften Av, for sagemal – skitser till en børnelitterær poetik (2006), som K, Karrebæk och ett gäng andra konstnärer, gick till angrepp mot den skojpedagogiska snaran som låser bilderboken i särskilda ålderskategorier och inte tillåter att böcker för barn kallas konst.

Lägret kallas i baksidestexten för en allåldersbok. Och det är nog inte en bilderbok för de allra yngsta, men absolut en bok som kan engagera och fängsla både skolbarn och vuxna. K:s text formulerar en scen där varken tidpunkt eller geografisk plats pekas ut. Istället är det detaljerna i barnens frågor och känsloliv som markeras, liksom den stickande skräcken som präglar arbetsmiljön och de hårda straffen. Det gör att Lägret inte bara drabbar med hjälplöshet och äckel utifrån. Nej, den fullkomligt suger in läsaren i baracken Smörblomman och ruskar inlevelseförmågan och medkänslan med fysiskt smärtsamma rörelser.

Smärtan är stark också i Karrebæks poetiskt explosiva bildmaterial. Hennes perspektiv och figurer besitter en stormande kraft, där de lekfulla kostymerna och hårdspacklade clownmaskerna möjliggör en suggestivt vacker flykt från de brutala villkoren som den likstela dekoren och färgskalan spyr ut. Bland de blodröda dagsmärkena på väggarna finns till och med en förljuget trevlig orkester. Och där, mellan dessa skakande motpoler, ristar alltså K in en fullkomligt förnedrande fasa med sina vackert avskalade ordkonstellationer.

Men vad är det egentligen för sorts läger K och Karrebæk så brutalt ger form åt? De avhumaniserande och hårda villkoren i koncentrationsläger som Auschwitz ligger förstås nära till hands, men den vaga markeringen av sommar och lägerliv gör också att man utan full kunskap om historien kan traska rakt in i deras diktatoriska värld och bara, om man nu kan säga bara, uppleva utsattheten. Lägret kan alltså lika gärna läsas som en allegori över barndomen, filtrerad genom en mardrömsskildring av till exempel ett kollo, eller en skola där vuxenvärlden och sammanhanget kräver att identiteten måste raderas ut för att individen ska normaliseras.

Med den danska originalupplagan av Lägret har K och Karrebæk redan knipit förstapriset i kulturministeriets stora Billedebogskonkurrence. Och det är en alldeles utomordentlig pjäs, som visserligen ruskar om med sitt provokativa bagage, men som framför allt fascinerar och utvecklar med ett förkrossande fint formspråk.

JONNA FRIES

Lägret

Text: Oscar K

Bild: Dorte Karrebæk

Översättning: Marie Norin

Förlag: Daidalos

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons