Annons
Nyheter

Med rebellisk form på museet

Kan design förändra världen och frigöra individen? Under 1960- och 70-talet var det intentionen. I går berättade kulturjournalisten och utställningsproducenten om några av de svenska formrebellerna på Smålands museum.
Nyheter • Publicerad 13 februari 2014
Foto: 
Carolina Söderholm föreläste i?går om Svenska formrebeller på Smålands museum.Foto: Per-Erik SandebäckCarolina Söderholm gjorde en resa genom 1960- och 70-talets svenska designhistoria.
Carolina Söderholm föreläste i?går om Svenska formrebeller på Smålands museum.Foto: Per-Erik SandebäckCarolina Söderholm gjorde en resa genom 1960- och 70-talets svenska designhistoria.Foto: 

Carolina Söderholm är kulturjournalist som bland annat skrivit boken Svenska Formrebeller med vars utgångspunkt hon producerat utställningen med samma namn som visas på Smålands museum. Utställningen visar en rad nytänkande formgivare som påminner oss om 1960-talets experimentella anda och 1970-talets politiska. Textilier, möbler och glas blir en djupdykning i tidstypiskt formspråk – plast, stålrör, stora mönster och starka färger – och symboliska referenser till dåtidens politiska och sociala engagemang.

Carolina Söderholms exposé över fyrtio års svensk designhistoria illustreras av bilder. Bland annat omslagsbilder från tidningen Vi från 1968 och Allt i Hemmet från 1975 som illustreras en tid där mode och politik var intimt förknippade. Men också lite fnissig kuriosa som till exempel män i tajta byxdresser av velour.

Annons

Carolina Söderholm fördjupar vår förståelse genom att koppla designen till sin samtid. En designrevolt som, enligt Söderholm, möjliggjordes av inredningsarkitekten Lena Larsson.

Hon banade väg för 60-talets designrevolt. Hon ville befria hemmen från konventionens tvångströja och skapa ting som är för människan, inte tvärtom, säger Carolina Söderholm.

Lena Larsson införde bland annat allrummet som kontrast till det traditionella finrummet och designa barnmöbler som plötsligt gav utrymme för barnet, vilket var ett trendbrott i synen på barn och familj.

Därefter blommade 60-talet ut likt en en psykedelisk färg- och formexplosion. Tillväxt, framstegsoptimism, popkultur och en köpstark ungdomsgeneration banade väg för ett experimentellt formspråk. Rumsliga gränser upphävdes, man började ifrågasätta umgängeskonventioner och traditionella material.

Plats på scen för plast, luft och stål. Exempel på det är Stephan Gips uppblåsbara möbler och Börge Lindau och Lindekrantz möblemang i wellpapp, plast och stålrör.

Möbler skulle vara lätta att flytta på och vika ihop för mobila männi­skor som vill leva individuella liv.

Vi reser vidare genom 70-talets oljekris och formgivningen som ett politiskt redskap mot 80-talets glätta yta och och 90-talets strama formspråk. Tydligast blir kopplingen mellan 70-talets medvetenhet och hållbarhetsambitionen på designscenen i?dag.

Mest intressant är dock hur mycket design kan berätta om sitt samtida politiska klimat och livsstil. Att stolen du sitter på kan bära ett kollektivt tankegods som inte bara ger en stol att sitta på, utan har varit en del i samhällets framväxt.

Janna Li Holmberg

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons