Analytikern om "Ica-Stig": "Som en Bondprofil"
I 13 år var Hans Mosesson "Ica-Stig" med hela svenska folket. Reklamfilmerna personifierade honom som Icahandlaren på den lilla orten tillsammans med sina medarbetare i olika vardagliga situationer.
Beskedet om Hans Mosessons död kom under fredagen. Han blev 79 år.
I december 2001 gjorde Ica–Stig debut i de svenska hemmen och det skulle inte ta lång tid innan reklamfilmerna blev populära. Några månader in på 2002 hade Icas totala försäljning ökat med 9 procent, förklarar analytikern och menar att reklamfilmerna spelade stor roll för tillväxten.
– Det är få reklamkoncept som har blivit lika framgångsrika och som har tagit vara på den populariteten. Iprenmannen är en annan, men skillnaden där är att man inte har hållit fast i konceptet.
Carin Fredlund berättar om studier från Handelshögskolan om reklamtrötthet. Folk är negativt inställda till reklam, men många har dock sett Icas reklamfilmer som underhållning.
– 2015 berättade Hans Mosesson att han skulle sluta med rollen och då blev det en stor uppståndelse. Folk var ledsna på riktigt, säger analytikern.
Rollen ersattes av först Loa Falkman och senare Björn Kjellman.
– "Ica-Stig" har blivit lite som en Bondprofil. Man byter ut James Bond i olika filmer, men själva karaktären finns fortfarande kvar.