Annons

Äventyret där den inre resan trumfar berättelsen

Det är vägen som är mödan värd, skrev Karin Boye. "Tales of arise"-producenten Yusuke Tomizawa verkar hålla med.
Spel • Publicerad 15 augusti 2021
Visuellt har "Tales of arise" en mer vuxen framtoning än flera av de tidigare titlarna i serien. Men vissa klassiska berättargrepp, som att den manliga hjälten är klädd i svart och bär svärd och att den kvinnliga hjälten bär vitt och attackerar från distans, kvarstår. Pressbild.
Visuellt har "Tales of arise" en mer vuxen framtoning än flera av de tidigare titlarna i serien. Men vissa klassiska berättargrepp, som att den manliga hjälten är klädd i svart och bär svärd och att den kvinnliga hjälten bär vitt och attackerar från distans, kvarstår. Pressbild.Foto: Bandai Namco
Egen utforskning är en stor del av "Tales of arise", även om det finns en tydligt linjär huvudhandling att följa. Pressbild.
Egen utforskning är en stor del av "Tales of arise", även om det finns en tydligt linjär huvudhandling att följa. Pressbild.Foto: Bandai Namco
Spelets manlige hjälte, Alphen, är en man med mystiskt förflutet som dessutom saknar förmågan att känna smärta. Att hans kläder också tycks klara av att vara i kontakt med ett brinnande svärd utan att förstöras kategoriseras under konstnärlig frihet. Pressbild.
Spelets manlige hjälte, Alphen, är en man med mystiskt förflutet som dessutom saknar förmågan att känna smärta. Att hans kläder också tycks klara av att vara i kontakt med ett brinnande svärd utan att förstöras kategoriseras under konstnärlig frihet. Pressbild.Foto: Bandai Namco

"Tales of arise" är den senaste delen i en på papperet lång saga. Ursprungligen var planen att spelet skulle lanseras lagom till seriens 25-årsjubileum förra året. Men en global pandemi med alla dess följdeffekter gjorde att lanseringen sköts upp till den här hösten. Nu, när rollspelet är klart, kan Tomizawa blicka tillbaka på en speciell tid:

– Jag är mest stolt över att vi har lyckats vidareutveckla något som redan existerat i 25 år. Men det var svårt. Vi har stått inför väldigt många val – vad kan vi utveckla, vad kan vi förbättra – vi var tidigt tvungna att bestämma en riktning och ha tillförsikt inför det vi gjorde, säger han.

Annons

"Tales of arise" är, likt föregångarna i serien, en färgsprakande rollspelsvärld med för genren klassiska inslag av episka strider mellan ont och gott. Men enligt Tomizawa är det inte i huvudsak den handling som målas med breda penseldrag som är det viktigaste.

Konfliktfylld verklighet

– Att spelet är en resa för gruppen, de sex karaktärerna du har med dig, är egentligen viktigare än själva storyn. Det är mer prioriterat än handlingen, säger han och tillägger snabbt:

– Med det sagt, vi har ett större handlingsfokus i "Tales of arise" än tidigare delar.

Berättelsen är förpassad till den i stort sett medeltida världen Dahna och den futuristiska Rena. Renas förkrossande militära dominans över Dahna tar sig olika uttryck, inte sällan på ett för den japanska rollspelsvärlden relativt vuxet sätt.

– "Tales"-serien har alltid innehållit mörka delar. Redan 1995, i "Tales of phantasia" fanns det en del där en by brändes ned. Men nu med mer realistisk grafik är det kanske mer uppenbart för alla att spelet innehåller "vuxna delar", säger Tomizawa.

Framgångsrik historia

Hittills har "Tales"-serien rönt störst framgångar på hemmaplan, serien har sålt i knappt 24 miljoner exemplar sedan 1995, och balansgången mellan att fortsätta att vara stora i Japan samt att vinna marknadsandelar i USA och Europa är något Tomizawa brottats med.

– Det här är första gången vi kör en samtida release över hela världen. Vi har elva olika textspråk och två talade i spelet. Så jag hoppas såklart att nya spelare kommer att gilla det.

Främsta konkurrenterna "Final fantasy" och "Dragon quest" är för närvarande inne på 15:e respektive 11:e titeln i serien. "Tales of arise" är, lite beroende på hur man räknar, 17:e delen i serien. Tomizawa påstår sig inte ha framgångsreceptet klart, men säger:

– En del av det som lockar mig som utvecklare med "Tales" är att varje del är ny. Det här är första gången för mig som producent för serien, så jag hoppas att spelarna ska känna relationen mellan karaktärerna, att de kommer att känna för dem.

Fakta: Uppföljare endast i namn

"Tales"-serien, där "Tales of arise" är det senaste äventyret har existerat sedan 1995 då "Tales of phantasia" släpptes till Super Nintendo. Likt för västerländska spelare mer välkända "Final fantasy"-serien har inte heller "Tales"-spelen egentligen något med varandra att göra. Varje spel har en unik handling och utspelas i regel i en för titeln unik värld.

Enligt siffror från 2020 från utvecklarna Bandai Namco har "Tales"-serien hittills sålt i 23,86 miljoner exemplar världen över.

"Tales of arise" släpps till Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series X S och PC den 10 september.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons