Äventyret där den inre resan trumfar berättelsen
"Tales of arise" är den senaste delen i en på papperet lång saga. Ursprungligen var planen att spelet skulle lanseras lagom till seriens 25-årsjubileum förra året. Men en global pandemi med alla dess följdeffekter gjorde att lanseringen sköts upp till den här hösten. Nu, när rollspelet är klart, kan Tomizawa blicka tillbaka på en speciell tid:
– Jag är mest stolt över att vi har lyckats vidareutveckla något som redan existerat i 25 år. Men det var svårt. Vi har stått inför väldigt många val – vad kan vi utveckla, vad kan vi förbättra – vi var tidigt tvungna att bestämma en riktning och ha tillförsikt inför det vi gjorde, säger han.
"Tales of arise" är, likt föregångarna i serien, en färgsprakande rollspelsvärld med för genren klassiska inslag av episka strider mellan ont och gott. Men enligt Tomizawa är det inte i huvudsak den handling som målas med breda penseldrag som är det viktigaste.
Konfliktfylld verklighet
– Att spelet är en resa för gruppen, de sex karaktärerna du har med dig, är egentligen viktigare än själva storyn. Det är mer prioriterat än handlingen, säger han och tillägger snabbt:
– Med det sagt, vi har ett större handlingsfokus i "Tales of arise" än tidigare delar.
Berättelsen är förpassad till den i stort sett medeltida världen Dahna och den futuristiska Rena. Renas förkrossande militära dominans över Dahna tar sig olika uttryck, inte sällan på ett för den japanska rollspelsvärlden relativt vuxet sätt.
– "Tales"-serien har alltid innehållit mörka delar. Redan 1995, i "Tales of phantasia" fanns det en del där en by brändes ned. Men nu med mer realistisk grafik är det kanske mer uppenbart för alla att spelet innehåller "vuxna delar", säger Tomizawa.
Framgångsrik historia
Hittills har "Tales"-serien rönt störst framgångar på hemmaplan, serien har sålt i knappt 24 miljoner exemplar sedan 1995, och balansgången mellan att fortsätta att vara stora i Japan samt att vinna marknadsandelar i USA och Europa är något Tomizawa brottats med.
– Det här är första gången vi kör en samtida release över hela världen. Vi har elva olika textspråk och två talade i spelet. Så jag hoppas såklart att nya spelare kommer att gilla det.
Främsta konkurrenterna "Final fantasy" och "Dragon quest" är för närvarande inne på 15:e respektive 11:e titeln i serien. "Tales of arise" är, lite beroende på hur man räknar, 17:e delen i serien. Tomizawa påstår sig inte ha framgångsreceptet klart, men säger:
– En del av det som lockar mig som utvecklare med "Tales" är att varje del är ny. Det här är första gången för mig som producent för serien, så jag hoppas att spelarna ska känna relationen mellan karaktärerna, att de kommer att känna för dem.
Fakta: Uppföljare endast i namn
"Tales"-serien, där "Tales of arise" är det senaste äventyret har existerat sedan 1995 då "Tales of phantasia" släpptes till Super Nintendo. Likt för västerländska spelare mer välkända "Final fantasy"-serien har inte heller "Tales"-spelen egentligen något med varandra att göra. Varje spel har en unik handling och utspelas i regel i en för titeln unik värld.
Enligt siffror från 2020 från utvecklarna Bandai Namco har "Tales"-serien hittills sålt i 23,86 miljoner exemplar världen över.
"Tales of arise" släpps till Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series X S och PC den 10 september.