Annons

"Bara du har en bra stylist så sitter anorexian fint"

Som redaktör för Expressens nöjesbilaga och numera chefredaktör för Vecko-revyn, och därtill en populär blogg, har Ebba von Sydow blivit unga tjejers modekompass. Nu kommer hennes rosaskimrande stiltips även i bokform. Men vad är det egentligen Ebba säger? Finns det någon som helst plats för individualism?
Kultur • Publicerad 22 mars 2006
Ebba von Sydow, stilexpert, marknadsförare och journalist. Foto: Cornelia Nordström
Ebba von Sydow, stilexpert, marknadsförare och journalist. Foto: Cornelia NordströmFoto: 

Hon är en del av den nya, unga, fräna journalistiken. Hon är både marknadsförare och journalist och tillsammans med Fredrik Virtanen går i hon i bräschen för den amerikanska personkulten som nått Sverige.

Hon är en svensk Operah Winfrey eller för alldel David Letterman - hon är kompis med alla, särskilt dem hon intervjuar.

Annons

Ebba von Sydow kallas av sig själv och andra för stilexepert. Ebba von Sydow är chefredaktör för Vecko-revyn, tidigare redaktör för Expressens fredagsbilaga och allmän proffstyckare.

Nu kommer hennes stilguide. Och boken i all ära, men den är inte det som stannar kvar. Det är inte, för all del, vettiga tips om hur man ser om en väska är fejk eller inte som känns som det viktiga.

Det viktiga är helt enkelt vad Ebba säger, hur hon säger det, varför hon säger det och framför allt vad det får för konsekvenser.

Det känns helt självklart att Ebba ska ge ut en stilguide. Det är bara nästa naturliga steg i den nya, unga, fräna journalistiken. Så jag köper det till en början. Och jag läser hennes tips på vilka plagg jag bör ha i min basgarderob. Jag har inga. Och jag läser hennes tips om att det alltid är fel med färgglada ögonskuggor. Jag har det nästan varje dag. Men det spelar inte så stor roll för mig.

Jag har accepterat att jag aldrig kommer att kunna köpa några dyra klänningar, jag har äntligen vågat ha färgglada ögonskuggor fast det är fel. Är man någonstans mellan 20 och 30 spelar det kanske inte så stor roll exakt vad Ebba säger. Men nu är det inte främst de som är mellan 20 och 30 som kommer att läsa Ebbas guide. Lika lite som det är de mellan 20 och 30 som läser Vecko-revyn. Även om det hävdas så i tid och otid.

Nej, det är femtonåringarna som sitter och bläddrar i den här boken och blir allt mer knäckta.

Och jag ville till en början inte tro det. Jag ville till en början inte tycka det. Det kändes som en uttjatad åsikt och jag tänkte att det kanske bara var jag som var en gammal moralkärring. Men till slut blir det för mycket. Jag kan inte skaka av mig olustkänslan när jag ser bilden på Nicole Richie, och det i bildtexten under står:

"Lionel Richies dotter och Paris Hiltons gamla vapendragare lider av ätstörningar. Sedan hon anställde garderobsstylisten Rachel Zoe har hon skapat en avundsvärd garderob."

Men då så! Bara du har en bra stylist så sitter anorexian fint.

Förstår du vad det är du säger, Ebba?

Annons

Och jag kan inte sluta bli irriterad över Ebbas alldeles vanliga Stureplanskvällar. Så här går en vanlig Stureplanskväll till en vanlig fredag i februari.

Vems verklighet är det hon skildrar? För hur många är Stureplanskvällar alldeles vanliga?

Kanske ska det var kul och spännande att läsa om Ebbas till synes perfekta och välordnade liv med stenkoll och nya, fina kläder varje dag. Och för mig kanske det är det. Men inte för de femtonåriga brudarna, och de är dem jag tar under mina vingar.

För jag vet att femtonåringarna tar åt sig. För jag har själv suttit och ångestbläddrat i både Vecko-revyn och Frida. Jag har haft ångest över märkliga sextips trots att det dröjde flera år tills jag över huvud taget kom i närheten av sex och jag har tryckt in mig själv i alldeles för tighta byxor och jag har tänkt på varenda liten grej jag stoppat i mig. Så jag vet vad dyra klänningar, basgarderober och anorektiska modeller säger. Och det är tydligen mer än vad du vet, Ebba.

Någonstans går det en gräns även för den nya, unga, fräna och alldeles enormt naiva journalistiken.

Tuva Klinthäll
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons