Bilderboksmakare avslöjar hur en bilderbok blir till
Bilderboksmakare
Redaktör: Sam McCullen
Översättning: Maria Skymne
Förlag: Lilla Piratförlaget
Vilken skatt denna bok är för alla som intresserar sig för bilderböcker. Vi får ta del av tolv kapitel med illustratörer från jordens alla hörn (ja, kanske inte alla, men många). Bilderbokens magi är verkligen sammansatt, Jon Klassen kallar den för ”middle spot”, en plats där magi kan uppstå och det är bara att hålla med. En riktigt bra bilderbok berättar mycket men är aldrig övertydlig, eller som Shaun Tan uttrycker det: ”Du vill bjuda in läsaren i rummet utan att berätta för dem var de befinner sig.” De berättar om skaparprocesser, våndor, om att köra fast och börja om och inte minst om att göra fel så att det kanske blir rätt.
Processerna visas både i berättande text och i skissartade försök fram till slutmålet, den färdiga bilderboken. Det är mycket spännande att se hur bilderboken byggs upp med ett sceniskt berättande, steg för steg, ruta för ruta, blad för blad. Jag kände mer eller mindre väl till samtliga medverkande, men en för mig helt ny bilderboksmakare är den spanske Manuel Marsol. Hans bilderbok ”Ahab y la ballena blanca” (på engelska ”Ahab and the White Whale”) tilldelades Edelvives International Book Award 2014). Berättelsen är starkt inspirerad av Herman Melvilles legendariska roman ”Moby Dick” och Manuels fascination och kärlek till havet. Havet som finns inom räckhåll, som vi fruktar och älskar och kanske aldrig helt kan förstå oss på. Böljande havsbilder med slingrande bläckfiskar och guppande maneter skapar en stark dramatik. Måtte vi snart få se den i svensk översättning!
”Det är verkligen tolv helt olika konstnärstemperament som skildras i detta praktverk. Men en sak tycks de alla ha gemensamt; tvivlet och tron på det genuina bilderbokskonstverket. Att ta den enkla vägen och fuska sig fram verkar inte ligga för någon av dem.”
Den koreanska konstnären Suzy Lee tar mycket fasta på bilderbokens faktiska och fysiska form och fokuserar lika mycket, om inte mer, på den än på litterära idéer. Den ibland så känsliga bindningen i bokens mitt, ni vet när man nästan måste bända upp boken och ändå hänger inte hela bilden riktigt med, den använder hon som en gräns i berättandet. Det kan bli en gräns mellan verklighet och fantasi, fysiskt som metaforiskt. Ganska genialt tycker jag! Hon arbetar också mycket med skuggor, svart och få färger. Det blir spännande, ibland lite kusligt och mycket fantasieggande.
Det är verkligen tolv helt olika konstnärstemperament som skildras i detta praktverk. Men en sak tycks de alla ha gemensamt; tvivlet och tron på det genuina bilderbokskonstverket. Att ta den enkla vägen och fuska sig fram verkar inte ligga för någon av dem. Den som till äventyrs tror på det enkla och lätta bilderboksskapandet får nog en riktig käftsmäll av alla exempel på version på version innan verket hamnar hos förlaget och sedan på bokhandelsdiskarna.
Lilla Piratförlaget ska ha all heder av att ge ut en så här fin bok om bilderboksmakare!
Bilderboksmakare
Picturebooks makers gallery har skapat en unik blog (pmkrs.co/3mfree), ett galleri med bilder med mera om bildskapandet, både synligt och ”bakom kulisserna”.
I boken ”Bilderboksmakare” berättar tolv olika illustratörer om sina olika skaparprocesser och strategier i bilderboksmakandet.
Eva Lindström är bokens enda svenska illustratör i gott sällskap av internationella berömdheter och flera mottagare av Alma-priset. Boken ges ut av Lilla Piratförlaget med stöd från Kulturrådet. Läs vidare på picturebookmakers.com, vill man söka på en särskild illustratör lägger man till ett: /och namnet.