Annons

Elin Thornberg: ”Ragnarök lyfter in de nordiska myterna i nutiden”

Glaciärerna smälter och klimatet förändras. I Netflix första norska originalserie ”Ragnarök” får nutiden möta de gamla nordiska sagorna i en modern skrud.
Tv • Publicerad 30 januari 2020
Detta är en recension i Smålandsposten. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Jonas Strand Gravli och David Stakston spelar två rätt olika bröderna i ”Ragnarök”.
Jonas Strand Gravli och David Stakston spelar två rätt olika bröderna i ”Ragnarök”.

Ragnarök

Fantasydrama

Netflix

Omdöme baserat på avsnitt 1-5

Förutom strålande ungdomsdramatik har norsk tv på senare tid utmärkt sig inom de svåra genrerna fantasy och scifi. Nya ”Ragnarök” är visserligen skriven av danske Adam Price, men den utspelar sig i Norge och med en uppsättning norska skådespelare, varav flera känns igen från hyllade ”Skam”.

För oss som läst om nordisk mytologi är Ragnarök något som känns väl igen. Enligt myten är det definitionen av det som leder till jordens undergång. Det börjar med naturkatastrofer, bland annat en översvämning, och kulminerar i en strid mellan gudar och jättar. Det är alltså i detta som serien ”Ragnarök” tar avstamp.

Annons

I fokus för serien, som beskrivs som ett coming of age-drama, står de två väldigt olika bröderna Magne och Laurits (David Stakston och Jonas Strand Gravli), som tillsammans med sin mamma flyttar till den lilla byn Edda på Norges landsbygd. Namnet på byn är så klart en blinkning till den poetiska eddan, som innehåller flera av de kända gudamyterna.

Magne är tystlåten och smart, medan Laurits är utåtriktad och skämtsam. Men efter att Magne har hjälpt en gammal man över ett övergångsställe får han omänskliga, gudalika, krafter. Som att kasta en hammare omänskligt långt, till exempel. Kanske har ni redan nu lyckats gissa vilken gud han är, och från det är det inte heller så svårt att gissa sig till vem Laurits är, egentligen. De flesta av karaktärerna är lätta att identifiera ur mytologin.

Det finns en del tonårsdrama i ”Ragnarök”, som egentligen inte känns helt relevant, tycker BT:s recensent
Det finns en del tonårsdrama i ”Ragnarök”, som egentligen inte känns helt relevant, tycker BT:s recensentFoto: Netflix

Magne hamnar snabbt i händelsernas centrum tillsammans med den miljömedvetna och åsiktstarka Isolde (Ylva Bjørkaas Thedin) som gör allt för att bevisa att den stora industrin som drivs av den snorrika familjen Jotun ligger bakom de plötsliga klimatförändringarna i området.

Det finns så mycket som är bra här. Det märks att produktionen haft viljan att skapa en diskussion om naturen och vad vi människor gör med den, och att binda det till historier som är så starkt förknippade med oss själva är inte bara smart, det är genialt. Miljöerna är trollbindande och vidsträckta med höga fjäll och djupa dalar, och det är nästan värt att titta bara för att få njuta av naturen.

Det finns dock en del problematik, och det ligger framförallt i att serien inte riktigt verkar veta vem den vill nå. En rätt stor procent av handlingen är nämligen tonårsdrama, men temat är trots allt vuxet och tilltalet likaså. Narrativet är ofta ängsligt övertydligt, som om produktionen inte riktigt vågat lita på att folk kommer hänga med i svängarna. Men det gör man, var så säker.

Men det är trots allt svårt att inte charmas av ”Ragnarök” och den starka skådespelartruppen. Särskilt huvudrollen David Stakston briljerar med en stiligt sömlös karaktärsutveckling från tonåring till, tja, gud. Precis som i tidigare nämnda ”Skam” är dialogen aldrig forcerad, utan ständigt smart, aktuell och trovärdig. Det blir aldrig tråkigt och att serien kommer att få många fans, även utanför Skandinavien, är det inget snack om.

Elin Thornberg
Annons
Annons
Annons
Annons