Annons

Emelie Schepp vågar prova något nytt – men nya polisromanen lyfter inte

Emelie Schepps nya fristående spänningsroman ”Hundra dagar i juli” är känslomässigt engagerande, men inte lika helgjuten som de tidigare böckerna om Jana Berzelius, konstaterar deckarrecensenten Kerstin Bergman.
Recension • Publicerad 28 september 2024
Detta är en recension i Smålandsposten. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Efter succéserien om Jana Berzelius kommer Emelie Schepp nu med en fristående polisroman som utspelar sig i Motala.
Efter succéserien om Jana Berzelius kommer Emelie Schepp nu med en fristående polisroman som utspelar sig i Motala.Foto: Anna Drvnik
Polisdeckare

Hundra dagar i juli

Författare: Emelie Schepp

Förlag: Norstedts

Efter sju böcker i serien om åklagaren Jana Berzelius i Norrköping flyttar Emelie Schepp fokus till Motala som tidigare varit en relativt vit fläck på den svenska deckarkartan.

Det är modigt av Emelie Schepp att våga testa nytt efter framgångarna med Jana Berzelius-serien. Nu överger hon polisthriller-formatet och prövar istället den mer traditionella polisromanen. ”Hundra dagar i juli” lanseras som en fristående bok, men det vore också möjligt att låta de nya huvudpersonerna leva vidare i fler böcker.

Annons

Som titeln ”Hundra dagar i juli” antyder är det sommar och en man hittas skjuten i sitt villagarage. Exakt ett år tidigare har hans fru förts bort från hemmet och aldrig återfunnits. Den erfarna polisen Maia Bohm som precis flyttat ner från Dalarna tilldelas fallet under sin första arbetsdag. Till sin hjälp har hon framför allt den yngre kollegan Greg Wallin som tillbringat hela sitt liv i Motala och bidrar med lokalkännedom.

”Själva deckarintrigen är välkonstruerad och författaren har lagt in flera bra vändpunkter i utredningen, men den där riktiga spänningen vill aldrig infinna sig.”

Maia Bohm är bokens tydliga huvudperson och en stor del av handlingen ägnas åt hennes privata bekymmer. Sonen Tim lider av ett hjärtfel och blir allt sämre i väntan på att ett hjärta ska bli tillgängligt för transplantation. Han är inlagd på sjukhuset i Motala och där tillbringar Maia sina nätter. Hjälplösheten, insikten om livets bräcklighet och ångesten inför att kanske förlora sonen är fint skildrad och som läsare känner man med Maia och hennes familj.

Att detta tar så stort utrymme gör dock att det nästan blir som två romaner i en, trots att författaren gör sitt bästa för att integrera medvetenheten om sonens sjukdom i allt Maia Bohm företar sig. Hon tvingas ständigt lämna jobbet och är på helspänn varje gång telefonen ringer. Även om tragedin står i fokus och döden är ett ständigt hot, finns det något med de stora, dramatiska känslorna som för tankarna till feelgoodgenren där huvudpersoner ofta utsätts för livsomvälvande problem.

Själva deckarintrigen är välkonstruerad och författaren har lagt in flera bra vändpunkter i utredningen, men den där riktiga spänningen vill aldrig infinna sig. Det beror huvudsakligen på att Maias privatliv tar så pass stor plats. Det lyfter inte ens riktigt när tidspressen kring fallet så småningom även involverar sonens öde.

Emelie Schepps trogna läsare kommer att uppskatta även ”Hundra dagar i juli”, men lär samtidigt att fråga sig om det inte kommer fler Jana-böcker.

”Hundra dagar i juli” av Emelie Schepp
”Hundra dagar i juli” av Emelie Schepp
Fakta

Emelie Schepp

Emelie Schepp (född 1979 i Motala) sålde som egenutgivare 40 000 exemplar av debuten ”Märkta för livet” innan hon plockades upp av ett större förlag. Sedan dess har hon tre gånger röstats fram till Årets deckarförfattare i Crimetimes regi och två gånger belönats med ljudbokspriset Storytel Awards i kategorin Spänning. En tv-serie baserad på debutboken släpptes på Amazon Prime i april 2024.

Kerstin BergmanSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons