GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Genremixen tar Agnes till nya nivåer

Det spirituella temat i all ära, men det är den musikaliska paketeringen som verkligen sticker ut, skriver BT:s recensent Karin Grönroos om Agnes nya album ”Magic still exists”.
Skivrecension • Publicerad 27 oktober 2021 • Uppdaterad 28 oktober 2021
Detta är en recension i Smålandsposten. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Agnes.
Agnes.Foto: Pressbild
Pop

Agnes

Album: Magic still exists

Bolag: Senga/UNI

Efter nio år utan fullängdarsläpp är Agnes Carlsson tillbaka med ett album tänkt att definiera henne på nytt. Eller som hon själv formulerar det i versen till ”XX”: ”Time to speak the truth, no more time to lose. Finally I see it's up to me to choose. I was trying to be, be somebody else. Deep down I knew I wasn't true to myself”.

På ”Magic still exists” utforskar hon spirituella teman, kombinerar dem med ett 70- och 80-talsinfluerat discosound och hittar på så vis fram till ett uttryck som känns både eget, krispigt och tillgängligt. Inte en självklar resa att göra, efter att inlett karriären under styrda förutsättningar, i en ofta lika stelbent genre. Men Agnes har förvaltat sitt artistskap på ett smart sätt, även under de perioder hon hållit sig undan rampljuset.

Därför står hon nu också med ett varumärke som associeras med integritet och kvalitet och kan utan vidare bygga ett album på ledord som frihet, magi och en ”hopsamling tankar kring vad det innebär att vara människa och vår naturliga vilja att ständigt söka efter något större”.

”Den generösa mixen mellan soul, pop, R&B, dance och disco är en annan viktig nyckel till att arrangemangen landar rätt. Det gör att Agnes hittar fram till en fin balans mellan samtid och dåtid, utan någon vidare risk att återupprepa sig själv eller annans grepp.”

Men, det som framför allt gör att albumet håller i längden är ändå musiken och de lekfulla, varierade ljudbilderna. Här varvas renodlade hits, i form av singlarna ”Fingers crossed”, den Abba-doftande ”Here comes the night” samt disco-dängan ”24 hours”, med mer klubb- och houseorienterade uttryck. Det sistnämnda utmärker bland annat andraspåret ”XX”.

Den generösa mixen mellan soul, pop, R&B, dance och disco är en annan viktig nyckel till att arrangemangen landar rätt. Det gör att Agnes hittar fram till en fin balans mellan samtid och dåtid, utan någon vidare risk att återupprepa sig själv eller annans grepp.

Samtidigt, ”Magic still exists” är inte kreativt uppseendeväckande till en helt ny gräns. Det är fortfarande fråga om pop inom traditionella ramar, där Agnes visar förmåga att hitta snygga lösningar och vägar till en vidgad lyssning. En ambition som långt ifrån alla lyckas förverkliga.

Karin GrönroosSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Smålandsposten och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.