Hitlers judiske vän

Hitlers ende vän som fick säga ”du” till honom och som var med om att grunda SS hade delvis – judiska anor. När Führern fick veta detta gav han vännen sitt beskydd mot det SS som denne varit med att skapa. Denna paradoxala historia finns att läsa i en bok av historikern Anna Maria Sigmund.
Recension • Publicerad 1 augusti 2020
Hitler med några av sina närmaste medarbetare i Landsbergfängelset 1925. Emil Maurice är nummer två från vänster.

Hedersariern: Hitlers judiske vän och livvakt

Författare: Anna Maria Sigmund

Förlag: Lopinita

Översättning: Urban Lindström

Genre: Historia

Urmakarlärlingen Emil Maurice (1897–1972) var en av Adolf Hitlers allra tidigaste anhängare. Han tillhörde de första partimedlemmarna och utmärkte sig snart som en brutal slagskämpe i råkurren med meningsmotståndare i Münchens ölhallar. Han blev Hitlers personlige livvakt och hösten 1920 grundade han partiets egen vaktstyrka som blev embryot till det beryktade SA, ”brunskjortorna”.

Maurice tillhörde på 1920-talet också Hitlers innersta vänkrets och var den ende som fick tilltala ledaren med det informella ”du”, något som aldrig blev Göring, Himmler eller deras gelikar förunnat.

Efter den misslyckade ölkällarkuppen 1923 spärrades han in i Landsbergfängelset tillsammans med Hitler och efteråt blev han återigen nazistledarens livvakt. Vidare var Maurice en av grundarna av livvaktsstyrkan SS som efter nazisternas maktövertagande 1933 utvecklades till en terrorapparat med ansvar för koncentrationsläger, hemlig polis och folkmord. Maurice var medlem nummer 2 i SS, medan den senare SS-ledaren Heinrich Himmler ”bara” hade medlemsnumret 168.

I slutet av 20-talet skedde emellertid en brytning mellan Hitler och Maruice, sedan den sistnämnde hade inlett ett förhållande med Hitlers systerdotter Geli Raubal. Hitler blev rosenrasande och såg till att förlovningen slogs upp.

Därefter hade de båda du-vännerna ingen kontakt med varandra på flera år och 1931 sköt sig Geli Raubal med Hitlers revolver, på sitt rum i Hitlers Münchenvåning, när morbrodern befann sig på resa.

Hela den här affären gav redan i samtiden upphov till rykten och spekulationer om vad som kan ha legat bakom triangeldramat. Svartsjuka från Hitlers sida? Rent av något incestuöst? Och så vidare. Och spekulationerna har sedan fortsatt i åtskilliga Hitlerbiografier, dock utan att någon har ägnat större uppmärksamhet åt personen Emil Maurice, som i bästa fall behandlats som en bifigur.

Den österrikiska historikern Anna Maria Sigmund har dock granskat den här affären under lupp och ger med hjälp av dokument ur Emil Maurices efterlämnade papper en oväntad bild av dramat. Hitlers närmaste vän Emil Maurice hade judiska anor och därför var det otänkbart för Hitler att vännen blev ingift i familjen.

Senare försonades dock Hitler med Maurice och nazistledaren gjorde formellt den sistnämnde till ”hedersarier” för att skydda honom från judeförföljelserna. Ända fram till Tredje rikets sammanbrott 1945 var Maurice en förmögen man med lokala maktposter i München. Detta människoöde är en belysande exempel på hur motsägelsefull historien om en av 1900-talets grymmaste regimer kan vara.

Anna Maria Sigmunds uppmärksammade ”Hedersariern: Hitlers judiske vän och livvakt” kom ut på tyska 2005 och finns alltså nu i en fin svensk översättning av Urban Lindström. Det är en spännande och välskriven bok, där författaren har utnyttjat källmaterialet väl för att åstadkomma en både vederhäftig och dramatisk text, som kastar nytt ljus över Hitlers privatliv. Här framträder en man som var allt annat än en enstöring och som omgav sig med många vänner.

Om man ska säga något kritiskt om valet av ”Hedersariern” som svensk titel så är det att den inte täcker in hela bokens innehåll. För boken handlar nästan lika mycket om Hitlers systerdotter Geli Raubal, en ung, kaxig flicka som hamnade i Hitlers entourage och som var ointresserad av politik och studier, utan bara ville leva ett fartfyllt liv. Men som fann sig fången i en gyllene bur där hon blev utsatt för småsinta trakasserier av Hitlers tjänstefolk. Hennes historia är också en av bokens stora förtjänster.

Fakta

Anna Maria Sigmund

Anna Maria Sigmund (född 1955) är en österrikisk historiker som har skrivit en rad böcker om Habsburgska riket och om nationalsocialismen. Bekant är hon sedan tidigare för svenska historieintresserade läsare för trebandsserien ”Nazisternas kvinnor” (Tiedlund förlag 2001–2004).

Niclas SennertegSkicka e-post