IOK satsar på e-sportturnering – får kritik
Internationella olympiska kommittén (IOK) går minst sagt sin egen väg när de nu ger sig i kast med e-sporten. IOK har samarbetat med befintliga internationella idrottsförbund och spelutvecklare för att ta fram ett seriekoncept som avslutas med ett evenemang på plats i Singapore i sommar.
"Vi ser fram emot att se några av världens bästa tävla på den globala scenen, såväl som att utforska gemensamma möjligheter och lärdomar – över hälsa och välbefinnande, utbildning och innovation”, säger IOK:s David Lappartient när satsningen presenterades.
Det som fått en del e-sportkännare att klia sig i huvudet är valet av spel. I stället för titlar som "Dota 2", "Overwatch" eller "Rocket league" som redan har en etablerad e-sportkultur är det titlar som mobilspelet "Tic tac bow" eller webbläsartiteln "Virtual regatta" som IOK bjuder in till.
Twitterreaktionerna har till stor del varit en blandning av hån, förvirring och ifrågasättande.
Gräsrotsrörelserna har inte varit inblandade i IOK:s beslutsfattande, skriver exempelvis e-sportvärden Frankie Ward på Twitter.
"IOK kan välja vad de vill och kalla dem e-sport (...) men de kommer aldrig att ha ett riktigt e-sportsevenemangs magi", skriver Ward.
Fakta: Den olympiska e-sportserien
De nio spel som hittills bekräftats är:
Bågskytte: "Tic tac bow" (Refract Technologies)
Baseball " WBSC ebaseball: Power pros (Konami)
Shack: "Chess.com"
Cykling: "Zwift (Zwift)
Dabs: "Just dance" (Ubisoft)
Bilsport: "Gran turismo" (Polyphony Digital)
Segling: "Virtual regatta" (Virtual Regatta SAS)
Taekwondo: "Virtual taekwondo" (World Taekwondo och Refract Technologies).
Tennis: "Tennis clash" (Wildlife studios)