Annons

Kulturhuset ska bli fotokonstens högsäte

Kulturhuset i Stockhom ska bli störst i Skandinavien på foto- och videokonst. Ett program som sträcker sig två år fram i tiden har redan satts ihop, och omfattar bland annat utställningar med den kultförklarade amerikanska fotografen Sally Mann och britten Martin Parr. Nu mjukstartar man sin satsning.
Kultur • Publicerad 27 mars 2006
Pernilla Zetterman visas i utställningen Återspeglingar/Reflections.Foto: 

Kulturhuset i Stockholm satsar på att bli den naturliga knutpunkten för fotografi och videokonst i Skandinavien. Med projektet ViPS vill man skapa en stark plattform för internationell och svensk konst, med storheter som Sally Mann, Nan Goldin och Nobuyoshi Araki på intåg till Sverige.

- Vi har bestämt oss för att göra skillnad i Skandinavien. Staden Stockholm har tagit ett beslut och Kulturhuset har tagit ett beslut att när det gäller fotografi ska vi vara den största spelaren i Skandinavien, säger Hasse Persson, en av drivkrafterna bakom projektet.

Annons

ViPS står för Video Photography Stockholm och innebär en ny inriktning för Kulturhuset. I framtiden fokuseras en större del av utställningsverksamheten än tidigare på video, fotografi och film. Det innebär inte att Kulturhuset slutar att visa måleri och skulptur, men inriktningen på de tre nämnda konstformerna blir tydligare.

- Nu tar vi ett betydligt mer samlat och uttalat grepp. Vi kommer att visa både klassiker och det samtida fotografiets mest aktuella namn, en och annan uppstickare, men också tematiska utställningar som inbjuder till debatt, säger Margareta Zetterström, utställningschef på Kulturhuset.

Kulturhuset har tagit hjälp av två personer med stark ställning i den foto- och videobaserade konstvärlden. Hasse Persson, tidigare chef för Hasselblad Center i Göteborg och numera chef för Borås konstmuseum och Timothy Persons, chef för Professional studies, University of Art and Design i Helsingfors, står för idéer och urval när det gäller utställningarna.

- Varför göra det? För att det behövs, säger Timothy Persons och poängterar att de flesta museer i Skandinavien har fullt upp med att hålla liv i sina samlingar och att finanserna oftast inte räcker till mer än en foto- eller videobaserad utställning per år.

Det finns redan ett mycket ambitiöst program upplagt som sträcker sig två år framåt i tiden. 2007 väntar många högtidsstunder för alla som älskar fotografi. På våren visar Kulturhuset en utställning med den kultförklarade amerikanska fotografen Sally Mann - The family - där hon ställer sina tidiga uppmärksammade bilder av de egna barnen mot fotografier av dem i vuxen ålder. På hösten visas en retrospektiv av britten Martin Parr och samma säsong en stor utställning med den japanske fotografen Nobuyoshi Arakis fotografier. Året därpå är det dags för den första riktigt stora utställningen med den amerikanska fotografen Nan Goldins bilder i Stockholm.

Men tanken är inte bara att föra hit stora internationella stjärnor utan också att skapa ett intresse i utlandet för nordiska fotografer. Hasse Persson har länge tyckt att Sune Jonsson haft en alltför undanskymd plats på den internationella fotoscenen. I utställningen Walker Evans möter Sune Jonsson låter han den amerikanske dokumentärfotografens bilder möta den mer okända svenska kollegans. Tanken är att utställningen senare ska kunna vandra vidare utomlands. Walker Evans möter Sune Jonsson visas redan från den 6 maj i år.

- Vi ska producera utställningar som omvärlden kan bli intresserad av. J H Engström, Henrik Saxgren, Anders Petersén, Mikael Jansson och Cathrine Sundqvist är andra exempel som man skulle kunna göra utställningar med, säger Hasse Persson.

ViPS mjukstartar med en utställning i lite mindre format. Återspeglingar/Reflections visas i foajé tre i Kulturhuset mellan den 24 mars och den 30 april. Där samsas tre unga kvinnliga fotografer: Aino Kannisto från Finland och Pernilla Zetterman och Cathrine Sundqvist från Sverige.

Deras bilder är till det yttre mycket olika varandra. Aino Kannisto har skapat en serie fotografier med sig själv som huvudperson. Med referenser till vanliga situationer i filmer, böcker och andra fotografier har hon skapat en rollfigur med många olika identiteter: en drömsk, introvert kvinna som på ett dunkelt sätt skapar oro hos betraktaren.

Pernilla Zetterman har utforskat sig själv och sin familj genom att fotografera till synes betydelselösa tillhörigheter. Lakansbuntarna i perfekt ordning i linneskåpet, ett fotografi som dolts bakom silkepapper, en rad med näst intill mögliga salladshuvuden - vad säger det om en familjs nedärvda beteenden och mönster? Cathrine Sundqvist har i stället valt att fokusera på hästtjejer och hästar. I en serie porträtt har hon följt ett antal ridande tjejer och deras utveckling från tio års ålder och uppåt.

Annons

Klädda i jungfruligt vita Lucianattlinnen står de som unga amazoner med piskan i handen och ridstövlarna stadigt placerade på jorden, beredda att beskydda sina hästar. Men någonstans kring puberteten händer det något med flickorna, den naturliga säkerheten försvinner och plötsligt blir det nästan omöjligt att ens fatta tag i piskan på rätt sätt.

- Det jag tycker om och tycker är intressant är att man har valt tre kvinnor som berättar sin egen historia i öppningsutställningen. Det finns inget större politiskt statement än så. Det som är så intressant är att det vid första blicken ser ut som att det inte hänger ihop alls. Men den minsta gemensamma nämnaren finns där - den feminina historien, säger Cathrine Sundqvist.

Sara Ullberg

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons