Marie Magnusson: Marie Magnusson: Det blev 66 böcker det här året också
Bara femton av de 66 böckerna läste jag. Det är inte mycket. Tänk vad många fler böcker jag har hunnit med på grund av att jag har lyssnat. I bilen, under alla hundpromenader, under joggingturerna, under lördagsstädningen och så vidare. Jag är tacksam över att jag en gång kom över tröskeln till att lyssna. För det var lite motstånd i början. Jag tyckte inte att jag kunde koncentrera mig på en bok om jag gjorde något annat samtidigt, eller tog intryck av andra saker i verkligheten. Trams! Det går. Jag tror nog att det är en vanesak. Visst kan man tappa koncentrationen ibland, men då är det bara att spola tillbaka!
Ta en titt på listan nedan, mejla mig gärna (marie.magnusson@smp.se) om du har några frågor eller funderingar. Det finns böcker som gav mig något alldeles extra, men det finns också böcker som blev något av en besvikelse. Inte många, men en och annan.
Att Emma Hamberg skrev en av årets stora feelgoodsuccér kan man lugnt påstå. ”Je m’appelle Agneta” är en bok som kanske kan ge läsaren insikt om att våga kliva ur sig själv, att inse att livet faktiskt är kort och att våga dansa lite mer på borden. Lite som Emma Hamberg själv, skulle jag kunna föreställa mig utan att ha träffat henne.
Om du inte redan har läst eller lyssnat på den är det ett gott tips.
Har du läst ”Testamente” av Nina Wähä? Den kom 2019 och blev en stor succé kan jag meddela. Även hos mig. I vinter är Wähä tillbaka med nästa succé får vi hoppas. Jag riktigt längtar efter ”Babetta”. Troligen ett romanbygge av samma mått och kvalitet som ”Testamente”. Här möter vi Katja och Lou som är bästa vänner och har gått teaterlinjen på Södra Latin ihop. Medan Katja jobbar på ett kafé så har Lou blivit filmstjärna efter succén med storfilmen Babetta. En dag får Katja en inbjudan att åka ner till ett sydfranskt chateau tillsammans med sin bästa vän. Hon blir inbjuden till ett slott, där Lou bor tillsammans med en fransk filmlegend. Det här är inte Katjas värld men trots allt återgår de till sin gamla relation där de delar allt, nästan som två syskon. Men snart dras nätet åt kring dem. Den ena märkvärdiga händelsen efter den andra uppdagas. Sanning blir allt svårare att skilja från lögn. Är deras vänskap den sista pusselbiten i ett bisarrt och skrämmande skådespel?
”Babetta” beskrivs som en hyllning till filmkonsten med alla dess hjältar och skurkar. Långt, långt bort från Annie i ”Testamente” som gravid motvilligt reser hem till sin tragiska storfamilj i Tornedalen.
Karin Alfredsson kommer också ut med en ny bok i vår. Den heter ”Från någon som vill dig illa”. Ett oskyldigt facebookinlägg på en sida för Täbybor öppnar sår som aldrig läkt. Någon som tillbringade sommaren 1973 på barnkolonin Nässelbacken lägger ut soliga bilder och ber andra berätta om sina minnen. Många är det som svarar, och samtligas liv kommer att förändras efter den virala återföreningen. Men det vet de inte ännu.
Mina böcker 2021
”Den andra dottern” av Alex Dahl, ”Drift” av Jenny Holmqvist, ”Än klämtar klockan” av Susanne Fellbrink, ”Till männen som köpte min kropp” av Louise Amcoff, ”Till mina torskar” av Hanna Widerstedt, ”Klubben för lyckliga slut” av Caroline Säfstrand, ”Morgonstjärnan” av Karl-Ove Knausgård, ”Som har inget redan hänt av Niklas Rådström, ”Stöld” av Ann-Helen Laestadius, ”Äktenskapet” av Maja Björklöv, ”Snöängeln” av Anki Edvinsson, ”Bara en fyrklöver” av Annica Andersson, ”Dagboken jag aldrig skrev” av Jessica Devert, ”Inte alla män” av Veronica Palm, ”Shuggie Bain av Douglas Stewart, ”Dag före röd dag” av Maria Frensborg, ”Je m’appelle Agneta” av Emma Hamberg, ”Jag skriver över ditt ansikte” av Anna-Karin Palm, ”Var inte rädd för mörkret” av Kristina Agnér, ”Eufori” av Elin Cullhed, ”Vardagar 4” av Ulf Lundell, ”Sockerormen” av Karin Smirnoff, ”Konferensen” av Mats Strandberg, ”Kristi Bruds slav” av Josefine Frankner, ”Ingen kommer att tro dig” av Anna Kölen, ”Dagen är kommen” av Ninni Schulman, ”En ensam plats” av Kristina Sandberg, ”Döden går på visning” av De la Motte/Nilsson, ”Skuggliljan” av Johanna Mo, ”Möjlighet till självhushållning” av Karin Janson, ”Ett hjärta i bitar” av Elisabeth Andersson, ”En familjetragedi” av Mattias Edvardsson, ”Där den sista lampan lyser” av Mari Jungstedt, ”Schack under vulkanen” av Håkan Nesser, ”Där isarna råmar” av Lundgren/Lundgren, ”Fråga mig igen” av Mary Beth Keane, ”Vingården för vilda drömmar” av Caroline Säfstrand, ”Allt vi inte sa” av Sara Osman, ”Vådaskott” av Katrine Engberg, ”Vardagar 5” av Ulf Lundell, ”När underbart inte är nog” av Marit Danielsson, ”Skärseld” av Tina Frennstedt, ”Uppropet i Klara” av Danielsson/Boëthius, ”Löpa varg” av Kerstin Ekman, ”Ett lyckligare år” av Jonas Gardell, ”Munkavle” av Sofie Sarenbrant, ”Polcirkeln” av Liza Marklund, ”Dungen” av Rachel Mohlin, ”Hunter i Huskvarna” av Sara Stridsberg, ”När jag tänker på henne” av Malin Wollin, ”Lesbiska ligan” av Mian Lodalen, ”Hon hette Esmeralda” av Melinda Jacobs, ”Du är inte längre min dotter” av Frida Boisen, ”Elin i mitt liv ” av Thage G Peterson, ”Dalskuggan” av Viveca Sten, ”Brev till mannen” av Bianca Kronlöf, ” Döda löv” av Tom Malmquist, ”Kokain” av Pascal Engman, ”De kom från öar” av Malin Haawind, ”Ett gott nytt år” av Malin Stehn, ”En storm i juletid” av Camilla Davidsson, ”Djävulens advokat” av Katarina Wennstam, ”Benvittring” av Johan Theorin, ”Allt är bara bra, tack” av Moa Herngren, ”Inferno i snö” av Marie Bengts, ”Isbrytare” Kristina Ohlsson, ”Fri kärlek” av Tessa Hadley.