GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Träffsäkert om saknad och längtan i Tallinn

I sin fjärde roman tar prisbelönta Anna Fock med läsaren till Tallinn, där Liis, en ganska vanlig människa, har fastnat i saknaden. Bella Stenberg uppskattar att få besöka en stad som även hon saknar.
Estlandsälskande Anna Fock har sagt att hon skriver utifrån en längtan att vara på platsen hon skriver om.
Estlandsälskande Anna Fock har sagt att hon skriver utifrån en längtan att vara på platsen hon skriver om.
Foto: Ola Kjelbye

Att läsa är att resa. Jovisst. Men nu när det inte går att resa blir det ändå uppenbart att läsandet är ett komplement och inte en ersättare. Anna Fock har tidigare sagt att hon skriver utifrån en längtan att vara på platsen hon skriver om. ”Kustobservationer” handlar om längtan till och längtan bort, men ännu mer om ensamhet.

Roman

Kustobservationer

Författare: Anna Fock
Förlag: Natur & Kultur

Liis är 32 och har haft ett lyckligt liv men tappat bort det. Hon arbetar som frilansande korsordsskapare och gör tvåveckorspass som hyttstäderska på Tallinn-Stockholmsfärjan, utan direkt styrsel på tillvaron eller mål i livet. Efter att pojkvännen Madis drog till Filippinernas värme utan henne har hon fastnat i saknaden. Hon ville leva i ett land med årstider, men när hon insåg att hon ångrade sig hade han redan gjort sig av med telefonen. Hon har polare som hon går på krogen med, men bara en nära vän, barndomskompisen Lisanne som lever ett helt annat liv i förorten. Även deras relation är under omförhandling, inte minst som Lisanne driver på mer än Liis själv för att något ska hända i hennes liv. Liis tvingas ut på Tinder där ingen har utrymme för att drabbas av den stora kärleken. Alls eller igen.

"Förlaget kallar ”Kustobservationer” för en flanörroman, och på dagar, kvällar och framför allt nätter rör sig Liis medvetet och planlöst genom Tallinns gator."

”Absolut noll” om en grupp unga ryska homosexuella ynglingar i Sankt Petersburg gav Anna Fock Borås Tidnings debutantpris 2014. I ”Cirkus Smuts” stannade hon kvar i Göteborg för att i ”Väderfenomen” återvända till Ryssland, nu under Sovjettiden och olyckan på kärnavfallsanläggningen vid Kysjtym. Här gör hon ett hopp framåt och åt sidan, till ett nu i det betydligt mindre grannlandet Estland. Anna Fock är estofil, en art som av esterna betraktas med både förundran och beundran, särskilt om de försöker lära sig språket, en heterogen grupp som även snuddas vid i romanen. Fock har ett slags mellanförskapsblick där vissa av Liis observationer framstår som en blandning av autentiska och svenskskapade – men ändå träffsäkra. Hon skapar igenkänning och småleenden. Utan djupare analyser ges inblick i gentrifiering och turism, äldre generationer med postsovjetisk ätstörning och kluvna känslor inför den nya tiden, julpaket från vänskolan Sverige och hur endast ett par år i åldersskillnad kan påverka livet.

Förlaget kallar ”Kustobservationer” för en flanörroman, och på dagar, kvällar och framför allt nätter rör sig Liis medvetet och planlöst genom Tallinns gator. Åtminstone för mig, som är väl bekant med Tallinn, är det en fröjd att följa med. Att återse människorna, platserna och maten. Varje kapitel inleds med en väl vald ögonblicksbild från staden, från alkoholister och ryska gummor till en ung kvinna som utan att halka går med stilettklackar på regnvåt kullerstenen (hanterandet av höga klackar är ett av sätten att skilja lokalborna från turister).

Liis går förbi, tittar in, samlar på ögonblick ur andra människors liv. Exakt vad hon är på jakt efter – förutom den saknande Madis – vet hon inte själv, men hon söker gemenskap. En familj av något slag. En punkspelning. En bar där hon känner igen besökarna, där bartendern kan hennes namn. Men Tallinn förändras, och kanske måste hon också göra det.

Läs mer