Annons

Virus i kulturen:4. Överdrifterna

Kultur • Publicerad 11 mars 2006

40 år efter Alfred Hitchcocks Fåglarna är det inte längre tillräckligt att dö.

Som hot betraktat måste (minst) ytterligare en dimension läggas till innan den luttrade publiken kan börja bli rädd på allvar.

Annons

Detta gäller speciellt för virus-genren.

Här dör man, visst, men man måste göra det på ett så gräsligt sätt som möjligt.

Förklaringen kan vara att folk ju dör i nästan alla andra filmer, så att om ett virus ska kännas som ett större hot än till exempel gangsters i en mörk gränd, måste viruset också vara värre än alla maffiahantlangare, lönnmördare och hemliga agenter tillsammans.

Två år gamla 28 Days Later har tagit konsekvenserna av detta. Regissören har kopplat samman virushotet med 70-talets zombievåg inom undergroundfilmen och låter sålunda det fåtal människor som överlevt den fiktiva epidemin konfronteras med blodtörstiga psykopater, som bara har ett enda mål i sina sjuka huvuden: att ha ihjäl alla som inte smittats.

Möjligtvis hittar vi här en ännu inte diskuterad effekt av filmvåldet - det leder till vissa manusmässiga överdrifter.

Anders Mildner
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons