Att beskatta integritet
Det är forskare från Chalmers och Svenska Miljöinstitutet som har slagit sina kloka huvuden ihop och kommit fram att det är så vi bör ha det i framtiden. I takt med att användningen av elbilar ökar och bensindrivna bilar fasas ut – eller snarare: regeringen tänker tvinga folk att byta – så minskar skatteintäkterna från bensin. Därför har som bekant finansminister Magdalena Andersson efterlyst andra sätt för staten att håva in pengar på.
Men den första frågan är ju varför folk egentligen alls skall vara tvungna att betala skatt för att ta sig från punkt A till punkt B. Det kanske finns principiella argument för det. Men i ett läge där den nuvarande skattebasen för bil alltså håller på att försvinna vore det onekligen uppfriskande om den aspekten väcktes till liv någonstans i diskussionen. De som håller det för självklart att rörelse alltid skall beskattas och dessutom till den grad att statens inkomstbortfall från nuvarande (godtyckliga) nivå blir noll, bör avkrävas inte bara kreativa skattetekniska lösningar utan även ett principiellt försvar för sin utgångspunkt.
Men sådant märker man sällan av i Sverige. Desto vanligare är just den bokstavligt ingenjörsartade attityden från forskarna på Chalmers och Svenska Miljöinstitutet. Utgångspunkten är förvisso att skatten skall bli mer ”rättvis” om man höjer den för stadsbor och minskar den för landsbygdsbor, men det är ändå ett resonemang inom ramarna för ett kallt statsintresse som tänks ligga fredat från en värderingsdiskussion. Nyttan trumfar allt.
Inställningen till den förlorade integriteten är talande. Det här med integritet är viktigt och måste ”utredas noga”, menar en av forskarna. Men att det måste utredas betyder att vi inte har svar på frågan hur integriteten skyddas när vår bilkörning kartläggs elektroniskt. Ändå lägger man utan vidare fram förslaget. Retoriken till trots talar forskarnas agerande sitt tydliga språk: man vill att det här skall bli verklighet alldeles oavsett vad någon utredning kommer fram till.
Någon gång kanske vi kan ta ut en skatt på promenader också. För att få pengar till gångvägar. Det är jätteenkelt; bara vi stoppar in ett mikrochip i alla medborgare så att vi kan registrera hur mycket de vandrar. Det där med integritet går säkert att lösa bara vi utreder.