Annons

Att beskatta integritet

Enligt hävd äger svenska folket rätt att sig självt beskatta. Genom historien har den där rätten kommit att urholkas i flera led så pass att man kan undra hur giltig den egentligen är. Men ibland dyker det upp sådant som tyder på att det faktiskt finns utrymme kvar att knapra på. För svenska folket har ju fortfarande inte, ens genom representation, kommit fram till att man vill beskattas för varje enstaka kilometer man åker bil – och att en GPS-sändare skall monteras in i var mans bil så att staten kan övervaka bilåkandet elektroniskt. Och förstås lagra informationen så att det inte blir fel på några hundra meter här och där tills skatten skall dras.
Ledare • Publicerad 28 januari 2020
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.
Foto: Erik Nylander/TT

Det är forskare från Chalmers och Svenska Miljöinstitutet som har slagit sina kloka huvuden ihop och kommit fram att det är så vi bör ha det i framtiden. I takt med att användningen av elbilar ökar och bensindrivna bilar fasas ut – eller snarare: regeringen tänker tvinga folk att byta – så minskar skatteintäkterna från bensin. Därför har som bekant finansminister Magdalena Andersson efterlyst andra sätt för staten att håva in pengar på.

Men den första frågan är ju varför folk egentligen alls skall vara tvungna att betala skatt för att ta sig från punkt A till punkt B. Det kanske finns principiella argument för det. Men i ett läge där den nuvarande skattebasen för bil alltså håller på att försvinna vore det onekligen uppfriskande om den aspekten väcktes till liv någonstans i diskussionen. De som håller det för självklart att rörelse alltid skall beskattas och dessutom till den grad att statens inkomstbortfall från nuvarande (godtyckliga) nivå blir noll, bör avkrävas inte bara kreativa skattetekniska lösningar utan även ett principiellt försvar för sin utgångspunkt.

Annons

Men sådant märker man sällan av i Sverige. Desto vanligare är just den bokstavligt ingenjörsartade attityden från forskarna på Chalmers och Svenska Miljöinstitutet. Utgångspunkten är förvisso att skatten skall bli mer ”rättvis” om man höjer den för stadsbor och minskar den för landsbygdsbor, men det är ändå ett resonemang inom ramarna för ett kallt statsintresse som tänks ligga fredat från en värderingsdiskussion. Nyttan trumfar allt.

Inställningen till den förlorade integriteten är talande. Det här med integritet är viktigt och måste ”utredas noga”, menar en av forskarna. Men att det måste utredas betyder att vi inte har svar på frågan hur integriteten skyddas när vår bilkörning kartläggs elektroniskt. Ändå lägger man utan vidare fram förslaget. Retoriken till trots talar forskarnas agerande sitt tydliga språk: man vill att det här skall bli verklighet alldeles oavsett vad någon utredning kommer fram till.

Någon gång kanske vi kan ta ut en skatt på promenader också. För att få pengar till gångvägar. Det är jätteenkelt; bara vi stoppar in ett mikrochip i alla medborgare så att vi kan registrera hur mycket de vandrar. Det där med integritet går säkert att lösa bara vi utreder.

Fredrik HaageSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons