GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Det finns ingen gratisfrakt

På terminaler runt om i Sverige ligger paket som inte hann fram i tid till julen. Medan människor senaste året tänkt till en extra gång innan man ger sig till fysisk butik har näthandlare gått med storvinster. En redan pressad centrumhandel har fått ytterligare bekymmer.
Ledare • Publicerad 27 december 2021
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.

Att fysiska butiker får problem och näthandlare frodas kan man tycka handlar om utbud och efterfråga och inget mer. Konsumenterna väljer efter eget huvud. Marknaden börjar dock slutta rejält av helt andra skäl och det sedan långt före pandemin.

Bokförsäljningen kan tas som exempel. Det är där som problemet är som tydligast. Böcker är svåra att lagerhålla så utbudet i butikerna kan inte möta efterfrågan. En lösning som Amazon tog fram, och som svenska nätbutiker tog efter, var att låta förlagen och underleverantörer stå för mycket av lagret.

Man löste ett problem och tog en stor del av marknaden. Men att erbjuda en bättre tjänst är sällan nog. Metoderna till hands för nätjättar är andra än för mindre företag. Det går att ifrågasätta om det i slutändan leder till en rättvis behandling av företagens egna anställda eller konkurrens med andra aktörer på marknaden.

Vilka är villkoren bakom de billiga böckerna på nätet?
Vilka är villkoren bakom de billiga böckerna på nätet?Foto: Fredrik Sandberg/TT

Frankrike är att land som gör allt som går för att hålla den fysiska bokhandeln vid liv. Sedan åttiotalet finns det prisregleringar och ett förbud mot gratis frakt på böcker. Efter att Amazon länge kringgått intentionerna bakom lagen införde det franska parlamentet ett minsta pris på frakten av bokpaket förra veckan.

Detta är såväl en ekonomisk som kulturell strid om förutsättningarna för mindre handlare att konkurrera med nätjättarna. Böcker är speciella, men liknande ingrepp mot orättvis konkurrens är på väg att ske på bred front i både Paris och Bryssel.

”Frankrike är att land som gör allt som går för att hålla den fysiska bokhandeln vid liv.”

Särskilt fraktpriser har blivit en stridsfråga. Att erbjuda gratis frakt är ett vanligt sätt för stora nätsäljare att utnyttja sin storlek. Konsumenter är generellt glada över att slippa betala extra för frakt men kostnaden försvinner inte bara för att den inte står på kvittot. Det finns inga gratisluncher brukar det sägas om ekonomin. Det är alltid någon som står för kostnaden. Om det inte är gratisätaren själv så är det lagd på någon annan.

När det kommer till prisdumpning generellt handlar det ofta om att acceptera förluster för att ta marknadsandelar. Målet är att få konkurrenter att gå omkull så att förlusten kan vändas till en monopolstatus på marknaden. Då höjs priserna.

Men när det kommer till dagens prispress läggs kostnaderna på andra aktörer i systemet än den slutgiltiga konsumenten. Producenter får mindre betalt eller påtvingas höga avgifter för att sälja på marknadssidan. Utöver det har den bitvis inhumana behandlingen av transport- och lagerarbetare fått allt större uppmärksamhet på senare tid.

Det finns nog med själ att titta närmare på handelssidornas förehavanden. Konkurrenslagstiftning är inte bara till för att det kortsiktigt skall bli billigare för köparna. I dagens läge är det minst lika viktigt att värna mångfalden av aktörer och det fysiska mötet i butiker.

Näthandeln har fått bränsle under pandemin. Men det får inte skymma sikten över den maktkoncentration som håller på att ske. Om det skall bromsas kan man börja med att titta på frakten.

Pontus WesterholmSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Smålandsposten och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.