Dubbel skymf mot Lammhult
Om statistiken stämmer så bor det cirka tvåtusen personer i Lammhult. När Svenssons i Lammhult då sparkar tjugo personer är det en procent av befolkningen som blir arbetslös. Vilken ort som helst skulle känna av den smällen, men Lammhult bärs av ett antal företag med stark förankring i ortens identitet och att bli av med jobbet kan vara det samma som att tvingas bryta upp från hela sin tillvaro.
Beslutet från Svenssons ägare, Kalmarföretaget Nordic Nest, med VD:n Bank Bergström i spetsen blir ännu hårdare av att man dessutom vill ta bort Lammhult från namnet. Det är en ren skymf mot en verksamhet som vuxit i den karga småländska myllan. Design och högklassiga trämöbler satte denna del av Kronoberg på kartan. Människor åker långa resor för att komma till butikerna och en del av trovärdigheten kommer just från platsen och dess omgivningar. Design handlar om att med tankekraft skapa ett mervärde som lyfter enkla beståndsdelar till något större än vad additionen medger.
Den sortens tankearbete utfördes i Lammhult, kanske just för att man hade så få andra möjligheter. Det som fanns var skogen, stationen och det man skapade med sina egna händer. Skulle något göras behövde det göras genomtänkt och effektivt.
Det finns säkert djupa analyser av duktiga konsulter som visar varför det är rationellt att ta bort Lammhult från varumärket Svenssons profil. VD:n Bergström nämner något om att man har butiker i Stockholm och att folk blir förvirrade av ortsnamnet. Men om det är något som präglar näthandeln så är det fuskbyggen, företag och varumärken som utan förankring försöker utge sig för att vara mer än de faktiskt är. Det framstår som mycket oklokt att kapa rötterna till den småländska jord som format företaget och dess produkter.
IKEA är ett exempel på ett företag som hela tiden drivits av en specifikt småländsk kultur. Det är ett företag som trots globala framgångar ständigt påminner sig och andra om vilken kultur man kommer ifrån: enkelhet som stöttar livet. Det har knappast varit företaget till last utan något som gett styrfart och struktur när man vuxit till nya arenor.
Att ta Svenssons men skrota Lammhult kommer inte att hålla i längden. På nätet gäller andra regler än i den fysiska världen. Lyxprodukter klarar sig inte utan trovärdighet, uppfattas de som ihåliga kan efterfrågan slås undan på nolltid. Det har hänt många aktörer inom mode och design som saknat förankring i något påtagligt utanför den digitala världen. Risken för att Svenssons skulle hamna i en sådan sits är kanske inte så stor, men större om man lämnar Lammhult bakom sig.
Lammhult har fler stolta företag som sätter namnet på kartan, men det här är kronjuvelen som nu plockas ur sitt sammanhang. Att inte intressera sig för historia och ursprung är sällan lyckat.