Man sparkar inte på den som ligger, är ett känt begrepp och kan härledas till någon form av heder bland brottslingar. Denna kodex tycks dock tillhöra historien. Fegheten regerar på gatan. Att flera går ihop mot en är vanligt förekommande. Ett annat tecken på den framväxande feghetskulturen är rapporterna om våldtäkter och misshandel på offentliga platser där vittnen medvetet dragit sig undan och inte ens brytt sig om att larma polisen. När kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund flaggade för en lag om civilkurage skrev den stora morgontidningen i huvudstaden att det var fint tänkt, men aldrig skulle fungera i praktiken. Nog för att gränsdragningarna kring "underlåtenhet att ingripa" kan vara svåra, men lagen har även en normerande funktion. Som Madeleine Leijonhufvud, professor i straffrätt, tidigare påpekat: "Sverige är tämligen ensamt i vår omvärld att inte ställa sådana krav. Det är inte straffbart att stå och se på när ett barn drunknar, även om det skulle räckt att sträcka ut handen". Att en lag om civilkurage inte skulle vara verkningslös visar rättsprocesserna i Frankrike. Där döms varje år ett flertal personer för att ha brutit mot kravet att bistå nödställd.
I helgen rapporterade Sveriges radio i Jönköping om en vardagshjälte. En lördagskväll i september hindrade busschauffören Nikolai Jungsin ett bråk, där en pojke liggandes på marken fick ta emot sparkar av två andra. Fick han stöd av sin arbetsgivare Arriva efter att ha riskerat sitt liv för att rädda ett annat? Nej, han fick en skriftlig varning med hot om uppsägning om han skulle göra något liknande igen. Det är upp och nedvända världen. Bussbolagets säkerhetspolicy säger att ingen förare får ingripa i våldsamma situationer, utan istället ska tillkalla polis. I grunden kan man se detta som en god rekommendation, inte minst eftersom förarens ansvar även inbegriper passagerarnas säkerhet. Men en bedömning måste få göras i varje enskilt fall. Det är möjligt att polisen hunnit fram till brottsplatsen i tid, men det är troligt att de inte skulle gjort det. Med sitt agerande kräver Arriva att deras anställda stämplar ut som rättsmedvetna medborgare samtidigt som de träder i tjänst. Det är absurt och måste rimligen få följder när Jönköpings kommun går mot ny upphandling inom kollektivtrafiken.
Det hedrar fackförbundet Kommunal att de ställer sig på chaufförens sida. Nikolai Jungsin säger själv att han inte skulle kunna leva med att pojken sparkats till döds. Det civilkurage han visade prov på den där kvällen i Råslätt ingjuter hopp i ett Sverige som förlamats av fegheten.
Marcus Svensson
marcus.svensson@smp.se
0470-77 06 03