Annons

EU kör med oss

När EU pressar bilindustrin är det bilisterna som får lida.
Ledare • Publicerad 15 juli 2021
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.

EU:s klimatpaket är för stort för att packa upp i en sittning. Och inte är det en särskilt välkommen present som landar i knät på företag och medborgare i unionen.

Inte ens efter den nu så vanliga strategin från politiker att läcka riktigt skrämmande uppgifter inför ett reformarbete för att sedan presentera samma sak fast i mjukare format. Det är som en skolgårdsmobbare som vill bli tackad för att han inte doppade snöbollen i sand innan han kastade den.

Elbilarna är inte gjorda för Sverige och EU:s reglering kommer inte göra dem bättre.
Elbilarna är inte gjorda för Sverige och EU:s reglering kommer inte göra dem bättre.Foto: Janerik Henriksson/TT
Annons

Bilindustrin skall piskas på. Kommissionen vill förbjuda förbränningsmotorer inom EU senast år 2035. I mars när de första planerna var ambitionen 2025, stort tack för uppskovet! Bilindustrin står splittrad inför denna nya terräng. Aktörer som Volkswagen och Volvo hejar på och ser framför sig hur de brer ut sig över marknaden. Andra som inte ligger i framkant har svårare att se poängen i politisk inblandning i ett redan hetsigt teknikrace.

Bilister i EU och Sverige har visat sig bestå av två huvudsakliga grupper. De som vill ta sig fram och de som trivs med att köra bil. För den som gillar bilar är det svårt att gå med på att förbränningsmotorer skall drivas bort. Å andra sidan är denna grupp redan bakåtblickande mot bilar som engagerar känslor och sinnen, sådana som inte riktigt passar in i den nya ordningen.

Den andra gruppen är stor och har nog varit underskattad. Fler än man trott är inte ute efter att äga en bil och känna friheten och ansvaret som följer med detta. Det är därför som bilföretag lanserar bilpooler och leasingupplägg. Det är därför nya bilar skickar data till företagen, för att se hur många som faktiskt inte är intresserade av bilar och att kunna anpassa produktionen efter detta.

Sveriges geografi och vägnät tillhör de mer krävande i Europa. Våra nittiovägar som trafikeras av tunga lastbilar saknas i många andra länder, samma sak gäller vintermörkret och kylan. Det är rimligen en del av förklaringen till Volvos framgångar, man var tvungen att bygga bilar som fungerade här.

Risken med EU:s hårda nypor är att bilar för våra förhållanden blir sällsynta. Det är svårt att kombinera starka elmotorer med stora utrymmen och bra räckvidd. I Teslornas förlovade land Norge ser vägnätet trots den dramatiska naturen mer typiskt ut: antingen stora motorvägar eller småvägar med låg hastighetsgräns.

Volvo har åtagit sig att begränsa sina bilars toppfart till hundraåttio kilometer i timmen. Toyota har tillsammans med Peugeot och Opel tagit fram en eldriven minibuss som är begränsad till hundratrettio. Det är säkert det enda rimliga utifrån tillverkarnas perspektiv, men det är begränsningar som man vill att konsumenterna skall acceptera.

Klimatarbetet har skapat en typ av politiker som tagit för vana att uppfostra andra. Är man i ansvarsposition måste man ibland fatta beslut som är jobbiga men som man vet är det rätta, klimathotet har upphöjt denna goda princip till lag. EU-kommissionen kommer att få svårt att förankra sina förslag när de uppfattas som försämringar av livsvillkor utan en uppenbar vinst i den andra vågskålen (utebliven klimatförstörelse är svårt att förmedla till väljarna).

Jacob SidenvallSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons