Förverka lastbilen
I det idylliska området Värsnäs utanför Kalmar upptäcktes tidigare i höstas en lastbil med en grävmaskin på det täckta flaket. Detta rapporterar tidningen Östra Småland Nyheterna. Svampplockaren som såg ekipaget på en liten skogsväg anade oråd och kontaktade polisen. Grävmaskinen var tillsammans med ytterligare två anläggningsverktyg som hittades värd två och en halv miljon kronor. Lastbilschauffören som är polsk medborgare dömdes nyligen för grovt häleri till ett års fängelse för brottet. Hans berättelse kan fungera som en fallstudie för den som vill dra åt snaran för den här typen av brottslighet.
Vårt sydöstra hörn av landet är hårt drabbat av utländska stöldligor. Polisen räknade för ett par år sedan med femtonhundra individer som är specialiserade på inbrott och stölder. Allt från bildelar till gjutjärnsgrindar och verktyg är måltavlor. De korta straffen i Sverige och Norge bidrar till att göra våra länder attraktiva för tjuvar från länder med hårda straff och svåra fängelseförhållanden. För fem år sedan meddelade norsk media att polacker och litauer är de två vanligaste nationaliteterna i deras fängelser efter inhemska förbrytare. Detta hanteras genom utlämningsavtal för att brottslingar skall avtjäna straffen i hemlandet.
Men våra långa häktningstider bidrar tillsammans med korta straff att underminera detta system. För mindre grova brott och brott riktade mot egendom är det inte ovanligt att brottslingarna släpps ut innan överlämningen till hemlandet kan verkställas. En dyr och långsam process maler på i onödan.
Denna typ av stöldligor var tidigare inriktade mot Storbritannien och Nederländerna. Men där finns andra verktyg för att komma åt dem. För ett par veckor sedan avslutade polisen i Storbritannien en insats mot illegal avfallstransport. Det är en av världens största svarta marknader, som också lär växa när klimatmålen skärps. Man rapporterade från polisen att fyra lastbilar kopplade till verksamheten hade förverkats under de senaste arton månaderna.
Polisen i Sverige har möjlighet att förverka fordon som används till brottslig verksamhet. Men det görs alltid efter en avvägning av fordonets värde och brukarens behov. Det är svårt att se att dagens viktning av denna juridiska bedömning skulle kunna leda till att den nu dömde lastbilschaufförens fordon förverkas. Det skulle dock vara ett mycket effektivt sätt att få stopp på stöldligorna.
En förstärkt tull som har möjlighet att söka igenom fordon inför utresa ur landet och åklagare som kan förvänta sig att en begäran om förverkande även av dyra lastbilar verkställs lär slå hårt mot åkerier på kontinenten som är mindre nogräknade vid anställningar. Den avvägning som görs vid beslut om förverkande har tidigare inneburit att lyxbilar som använts vid brott inte förverkats på grund av att de har ett stort monetärt värde. Det är något som är rimligt om förverkande ses som en rent brottsförebyggande åtgärd och inte som en del av ett straff. Här borde man tänka om, precis som man gjort i kampen mot bilmålvakter.
De som investerar i dyra maskiner räknar med att kunna skriva av dem på många års användning. När tjuvar bryter sig in i den ekvationen slår det hårt mot människor och företag som ofta tagit en stor ekonomisk risk. På landsbygden finns många företag som klarar sig med mycket små marginaler tack vare att de hålls igång av en sedan länge avbetald maskin- och verktygsuppsättning. Ett inbrott kan vara helt knäckande för dessa personer. Det budskapet borde någon ta med sig till riksdagen i Stockholm.