Annons

Game over för vuxensamhället

Moderaternas skolpolitiske talesman Tomas Tobé fick utstå en del hån sedan han sagt att svenska skolbarn spelar för mycket dataspel.
Ledare • Publicerad 27 februari 2014
Foto: Petra Lindell / TT

Ingen har påvisat ett statistiskt samband mellan dataspel och dåliga skolresultat. Liberala debattörer gick också snabbt ut och påminde om att vuxensamhället tidigare haft samma farhågor när det gällt videovåld, rollspel, rockmusik, och ännu längre tillbaka dansbanor och romanläsning.

Och visst är det sant att vuxensamhället ofta reagerat misstänksamt mot nya vanor hos barn. Särskilt när vanorna byggt på någon ny teknik som föräldragenerationen i samma utsträckning inte behärskat. Men samtidigt går det inte att komma från att fler och fler människor berättar om att de själva eller någon i deras närhet har ett problematiskt förhållande till dataspel.

Annons

Det är egentligen inget att förvånas över. Människan verkar vara programmerad att gilla spel. Vår hjärna känner belöning av att leka, möta nya utmaningar och att bli duktigare. Det är därför dataspel kan vara ett effektivt inlärningsverktyg om det används på rätt sätt. Men leken kan också bli en flykt. Särskilt om det handlar om unga människor som ännu inte funnit trygghet i sig själva. De moderna spelen är mer finurligt än tidigare designade för att fånga sina användare. Dessutom finns de genom ny teknik tillgängliga så gott som överallt, och närsomhelst.

Dataspelsmissbruk är ett väl dokumenterat och ökande fenomen. Terapeuter som hjälper dataspelsmissbrukare har ingen svårighet att finna klienter. Det finns många föräldrar som oroar sig över sina barns spelvanor och det finns många lärare som ser att deras elevers skolgång påverkas negativt. Självklart ska även politiker få tala om det.

Ska man kritisera Tomas Tobé borde det vara för att han bara nämner dataspelandet. Handslaget mellan föräldrar och samhälle som Tobé nämner ska ju redan existera, och innehålla mycket mer än måttligt dataspelande.

Välfärdssamhället förutsätter ett samhällskontrakt runt barnens uppfostran. Samhället står för förskola, skola och möjlighet till högre utbildning. En gigantisk organisation och gemensamt finansierad organisation finns på plats för att se till att alla barn i Sverige ska kunna utvecklas efter sin bästa förmåga. Det är fantastisk, men ställer självklart krav på föräldrarna.

Samhället måste kunna förutsätta att barnen kommer till skolan, att de är utsövda, har ätit frukost, och har med sig det som behövs för lektionerna och skoldagen. Lärarna kan inte ha ansvar för vad barnen gör på nätterna. Barnen själva är omyndiga och har rätt att få stöd av sina föräldrar att utveckla nya vanor.

Debatten bör vidgas. Det är inte dataspel det handlar om, utan om ett vuxensamhälle som inte vill vara just vuxet.

Mathias Bred

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons