Annons

Inga kryphål för vansinneskörning

Fler vattenskoterförare som inte respekterar sin omgivning bör bötfällas.
Ledare • Publicerad 26 juli 2021
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.

Annons

Från och med nästa sommar kommer det att krävas förarbevis för att framföra vattenskoter. En välkommen reglering av ett fenomen som skapat stor irritation bland sjönära semesterfirare, kommuner som får reparera offentliga badplatser och barnfamiljer som inte vågar ha sina barn i närheten. För att inte nämna djurlivet.

Vattenskoter är ett fantastiskt fordon för sjöräddning och andra samhällsviktiga funktioner, men tyvärr har det även lockat kicksökande förare utan sjövett

Tonårsflickan som nästan strök med i en vattenskoter-krock utanför Västervik förra året var bara en av många sorgliga olyckor som påtalade behovet av hårdare begränsningar för framförandet av fordonet

”En simmare eller kajakpaddlare i motljus kan sväva i livsfara.”

På många håll är det bara tillåtet att framföra vattenskoter på allmänna farleder, och till och från dessa. Totalförbud gäller på badplatser, något som tyvärr inte respekteras i särskilt stor utsträckning. Det finns många vittnen längs med hela länets kustremsa som känt sig otrygga på grund av vansinnesfärder på vattenskotrar alldeles för nära badstränderna. En simmare eller kajakpaddlare i motljus kan sväva i livsfara.

Enligt en studie som Transportstyrelsen genomfört tidigare i år var en majoritet av de tillfrågade positiva till att hårdare reglera vattenskoteråkandet. Något som fått gehör i regeringskansliet

”Nu är det slutlekt med vattenskotrarna” röt infrastrukturminister Tomas Eneroth ifrån när han samtidigt banade väg för både böter och kommande krav på förarintyg. Redan sedan i början av juli i år går det att bötfälla förare för ”för störande och onödig körning”. 1500 kr kan det kosta. Bara att en sådan bot ska behöva finnas är en tråkig samtidsmarkör.

Men som en lokal polis påtalade; det går bara att bötfälla den förare man får fatt på. Polisen har inte resurser att utöver allt annat som händer på somrarna även jaga runt galningar på vattenleksaker. Av de som hittills blivit bötfällda finns majoriteten i Stockholms- och Göteborgsområdet där sjöpolisen är närvarande. Ofta får polisen genomföra bevakningen från land eller samverka med exempelvis kustbevakningen, vilket inte lett till särskilt många böter hittills. Detta trots att problematiken i alla högsta grad finns även här.

Det är inte bara människor som störs av de högljudda fartdårarna. Påverkan på djurlivet i grunda vikar, vass-områden med nykläckta fågelkullar och fiskyngel i tångruskor är några exempel. Det känsliga marina djurlivet i regionen störs lätt, och inget är så onödigt som påverkan från fordon framförda utan sjövett

När de personliga ansvaret brister hos de som väljer att vara vårdslösa i trafiken till havs, blir det än viktigare med det personliga ansvaret hos medmänniskor att underlätta för polisen att lagföra dem. Fler som stör bör få betala för det.

Ester HertegårdSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons