GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Inställda tåg inför jul är för dåligt

Det är inte så svårt, skall resorna med tågen bli fler måste tågen bli mer förutsägbara.
Ledare • Publicerad 21 december 2021
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.

SJ varslar alltså den tjugonde december att trettio avgångar per dag på de mest använda sträckorna skall ställas in under julhelgen. Detta beror på sjukdom bland personalen. När snön slog till i början av månaden följde stora förseningar och allmänt kaos. Den som gav sig ut i tågtrafiken dagen efter fick uppleva stora förseningar. I Linköping kom en lokförare fram till mig och frågade om jag hade sett Kustpilen. Som om den bara råkat komma bort i snömassorna.

Kanske beror det på att tåg redan är omsprunget av flyget som vårt snabbaste färdmedel som man tänker sig att resenärerna nog kan tänkas acceptera lite vad som helst när det kommer till förseningar och hur de skall hanteras. Tåg är förvisso betydligt mysigare än flygplan men det innebär inte att de som reser med tåg kan förväntas acceptera vad som helst.

Inför julens inställda resor kommer förbokade biljetter i alla fall att gå att använda. De tåg som väl går skall göras längre. Men för många är denna oförutsägbarhet ytterligare ett skäl till att ha en bil tillgänglig. Och jämfört med flygets generösa ersättningar för förseningar och inställda resor framstår tågen i ännu sämre ljus.

Samtidigt satsas just nu miljardbelopp på att få tågresorna att öka. Ungefär tio procent av all persontrafik sker med tåg i Sverige. Om denna andel skall öka måste man förstås göra investeringar. Problemet är att detta är en politisk prioritering som är extremt dyr, särskilt i jämförelse med enklare infrastruktursatsningar. Politiken bedömer att det är värt det på grund av tågens låga klimatpåverkan (när allt är färdigbyggt).

Politiker omfamnar tågresor som framtidens gröna persontransporter, men då måste tågen faktiskt gå.
Politiker omfamnar tågresor som framtidens gröna persontransporter, men då måste tågen faktiskt gå.Foto: Anders Wiklund/TT

Både personal och resenärer har en någorlunda god uppfattning om vad man kan förvänta sig av tåg och vad som är för mycket begärt. Svårigheter uppstår när denna förväntan allt för ofta kommer på skam. Tågpersonal kan inte hjälpa att de blir sjuka, men hur står det till med en så viktig aktör som SJ om man tvingas ställa in så många resor på grund av detta?

Det visar på en sårbarhet som man inte kan bära med sig om tåget skall vara en större del av persontransporten i framtiden. Spåren skall klara olika sorters trafik med små tidsmarginaler. Men den ansats man gjort för att komma ifrån detta (höghastighetståg på egen räls) är långtifrån tillfredsställande. Både planering och finansiering har stora brister och nyttan för samhället kan diskuteras. Det är dock inte otänkbart att helt nya sträckningar av räls för höghastighetståg skulle avlasta det befintliga nätverket.

Om tåget skall ta en större andel av persontrafiken måste felmarginalerna bli mindre. Man måste kunna lita på att kollektiva resor knyts ihop och att någon tar ansvar för förseningar och inställda resor. Att lyckas med det kräver omsorg och resurser. Järnvägar har mycket att erbjuda men tillförlitligheten måste bli bättre om de skall bidra till grönare resor.

Jacob SidenvallSkicka e-post