GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Kina kopplar grepp om Hollywood

Den så kallade McCarthyismen drabbade Hollywood särskilt hårt under femtiotalet. Folk i filmindustrin pekades ut som kommunistiska medlöpare och stigmatiserades. Ett mörkt kapitel i landets offentliga liv och en relativt kort men prövande tid för filmbranschen innan de kunde andas ut.
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.

Så det är nästan, nästan… När man ser hur Hollywood beter sig idag. För branschen beter sig faktiskt svinaktigt.

Nu senast framträdde den amerikanske skådespelaren John Cena med en offentlig ursäkt mot det kommunistiska Kina. Han hade promotat sin kommande film Fast & Furious 9 och det hade blivit kinesiskt muller.

Cena valde då att gå in på Sina Weibo, en slags kinesisk motsvarighet till Twitter, och bad framför en kamera om ursäkt för att han använt en formulering om Taiwan som kunde tolkas som att han inte köpte Pekingregimens syn på landet som en del av Kina.

Och detta på inövad kinesiska. Med avslutningen: ”Jag är väldigt, väldigt ledsen för mitt misstag. Jag ber om ursäkt, jag ber om ursäkt, jag är väldigt ledsen.”

Det är vämjelse och kalla kårar om vartannat i detta. Vi får återigen en bekräftelse på Kinas makt. Den är inte bara militär. Den är även ekonomisk och regimens grepp om Hollywood är synbarligen stark. För det här är inte första gången amerikansk filmindustri böjer sig för den kinesiska regimen. Under processen med storfilmen ”Mulan” som utspelar sig i ett historiskt Kina, nickade Disney´s producenter lydigt när Kina hade åsikter om en viss bifigur som inte passade dem i smaken. De strök karaktären helt.

Men värre var att filmen spelades in vid Xinjiangprovinsens stad Turpan i vilken uigurer och andra hålls i koncentrationsläger. Men Disney valde att tacka regionens myndigheter och partiföreträdare för hjälpen i filmens eftertexter.

Kina har kommit att bli en så stor marknad för Hollywood att de inte tycker sig ha råd att göra annat än att vara följsamma. Eller, rättare sagt, de vill inte gå miste om de där extra miljarderna i vinst.

Foto: Scott Roth

.

"Kina har kommit att bli en så stor marknad för Hollywood att de inte tycker sig ha råd att göra annat än att vara följsamma"

Det gör det hela än mer stötande. De är på intet sätt inte tvingade att böja sig för världens största diktatur. De här producenterna, direktörerna och kändisarna är inte hotade på något sätt. Den enda fara de löper är risken att skriva kontrakt med en nolla färre på sista raden. Alltså risken att leva ett nedgraderat lyxliv. Detta att jämföra med tillvaron för till exempel aktivisterna i Hong Kong.

Istället får det kinesiska folket och hela världen veta att Taiwan är en del av Kina och ingen självständig stat. Samtidigt som prognoserna för en förestående kinesisk invasion av Taiwan är bistrare än på mycket länge.

Så att det är ju förstås inte så... Men det är ju nästan, nästan… att Hollywood skulle förtjäna en ruskig McCarthyvålnad att återvända från underjorden att plåga dem.

Läs mer