GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Klimatet får vänta när bomber faller

Miljöpartiets utspel om maxtaxa för kollektivtrafik visar hur enkelspårigt partiet är.
Ledare • Publicerad 20 juli 2022
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.

Miljöpartiet kräver att riksdagens finansutskott skall avbryta sin ledighet för att fatta beslut om att ställa om sänkningen av drivmedelsskatterna till att finansiera en maxtaxa för all kollektivtrafik i landet. Maxtaxan skall, inspirerat av Tysklands reform, vara etthundra kronor per månad fram till årsskiftet. Kravet kommer som en reaktion på den just nu pågående värmeböljan i Europa och i pressmeddelandet nämns också att pengar skall gå till att köpa mat.

Det är inte särskilt troligt att utskottets ledamöter kommer att avbryta sina semestrar. Förslaget har inte utretts och de resurser som finns till att göra det kommer ha svårt att överblicka konsekvenserna. Den tyska subventionen beräknas kosta två och en halv miljard euro för tre månader. Det är inte att leka med.

Men det finns viktigare anledningar till att Miljöpartiet är fel ute. Den tyska reformen kom till som ett svar på kriget i Ukraina. Det är ett sätt att försöka hålla nere efterfrågan på drivmedel för att inte drabbas lika hårt av krigets konsekvenser, mer specifikt stoppet för rysk oljeexport. Parallellt med denna gigantiska subvention av kollektivtrafik införde man också sänkningar av skatten på drivmedel, av samma anledning: Ryssland skall inte tillåtas knäcka försvarsviljan genom ekonomisk påverkan.

Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi kräver krismöte med anledning av värmeböljan.
Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi kräver krismöte med anledning av värmeböljan.Foto: Henrik Montgomery

Det går förstås bra att kopiera en reform men införa den av andra anledningar. Men Miljöpartiets pressmeddelande är ett slappt försök att flytta fokus från en akut kris till en annan. Klimatförändringarna skall inte glömmas bort men det finns andra sätt att adressera dem. Dagens svåra situation är en konsekvens av inflationsökningar som resultat av globala pandemistöd, förändrad efterfrågan på insatsvaror i jordbruket, Rysslands krig i Ukraina och regeringens hård drivna klimatpolitik. Här krävs eftertanke för att ta fram reformer som inte förvärrar problemen i andra delar.

Att subventionera mat är riskabelt när inflationen redan rusar, det kan få priserna att stiga ännu mer. Skall man bromsa den bör det göras genom att minska belastningen som kommit från politiska beslut. Därför är det klokt att just nu försöka sänka skatten på drivmedel och att försöka få till ny och stabil elproduktion. Att subventionera kollektivtrafik är troligen inte inflationsdrivande men extremt dyrt. Det kan också skapa en efterfrågan som redan hårt pressad infrastruktur inte klarar av.

Målet för Miljöpartiet är att minska den totala belastningen på klimatet. Det innebär att man har många verktyg att arbeta med. Tysklands lösning var inte till för att skydda klimatet utan till för att avhjälpa den nya, plötsliga krisen.

Klimatarbetet har alltid handlat om att väga inskränkningar mot klimatnytta. Miljöpartiet visar med sitt pressmeddelande att man inte klarar av att göra detta på ett trovärdigt sätt. Kriget i Ukraina är skadligt för miljön och klimatet, men framför allt för människorna som utsätts för illegitimt dödligt våld av en auktoritär regim. Den situationen förtjänar respekt även från Miljöpartiet.

Jacob SidenvallSkicka e-post